Ska du lansera en ny hemsida? Har du kikat över sökmotoroptimeringen? Att arbeta med sökmotoroptimering är ett brett arbete, men det finns några mindre saker du kan tänka på som är relativt enkla när det kommer till SEO vid lansering av en ny hemsida.
I det här inlägget vill vi dela med oss av 5 tips för SEO vid lansering av en ny hemsida.
Relaterad artikel: 10 SEO myter du borde ignorera
1. Rubriker och underrubriker
Det kan vara bra att ta en extra titt på rubriker och underrubriker på hemsidan. Har du delat upp innehållet med rubriker och underrubriker? Följer de rätt hierarki? Från ett SEO-perspektiv bör du bara ha en H1-rubrik och om du har flera underrubriker, borde de vara uppdelad i rätt ordning. Se exempel nedan:
H1 > H2 > H3 > H2 >H3 > H4
Självklart är det bara ett exempel, du kan ha fler H3-rubriker eller inga alls. Huvudsaken är att du inte har en H2-rubrik och sedan en H4-rubrik direkt nedanför.
2. Mobilanpassning
Många kommer att besöka din hemsida på sin mobil, ungefär hälften åtminstone. Dessutom har Google gått över till ”mobile first”, vilket betyder att när den indexerar din webbplats, kommer den göra det från en mobils perspektiv. Glöm inte att kontrollera att samtliga sidor på webbplatsen ser bra ut på mobilen! De flesta CMS-verktyg (WordPress eller Wix till exempel) har funktioner där du kan se hur webbplatsen kommer att se ut på en mobiltelefon.
Relaterad artikel: Responsiv webbdesign: Fokusera på användaren
3. URL:adresser
När du sökmotoroptimerar är det bra om dina URL:adresser matchar dina sökord. URL:adresser bör inte heller vara för långa eller innehålla onödig information. Exempelvis är en URL med adressen url.se/url bättre än url.se/datum/kategori/taggar/url.
4. Länkstruktur
Innan du lanserar din nya hemsida, se till att dubbelkolla länkstrukturen. Besökare behöver kunna navigera lätt igenom din hemsida! Ta med interna länkar där det är lämpligt och ta även med någon extern länk för att stärka strukturen. Kom ihåg att alltid länka till faktabaserade texter, källor bör alltid finnas med!
5. Metatitel och metabeskrivning
Metatitel är den titel som visas i sökresultatet och metabeskrivningen alldeles under. När man skapar en ny hemsida är det vanligt att metatitel blir ”Hem” eller ”Startsida”. Försök att ändra den till något mer tilltalande!
Om du inte väljer någon metabeskrivning kommer Google och andra sökmotorer välja text från din hemsida, som den tycker är lämplig. En metabeskrivning bör vara en liten textsnutt som gör det lockande för användaren att besöka din nya hemsida.
Relaterad artikel: Metataggar: En nybörjarguide
Extra tips: Glöm inte att koppla på Google Analytics!
Om du inte kopplar på Google Analytics, vet du ju helt enkelt inte om någon besöker din nya hemsida! Det är enkelt att koppla på Google Analytics om det är första gången du lanserar den här hemsidan.
Har du bytt domännamn behöver du flytta över din gamla spårningskod till den nya webbplatsen , innan du lanserar den. När det är gjort kan du dubbelkolla att spårningen fungerar genom att vara inne på hemsidan samtidigt som du kollar i ditt Google Analytics-konto. Kika under realtid > översikt, om den visar att någon är inne på din hemsida så fungerar det!
SEO vid lansering av ny hemsida: Sammanfattning
Det finns många faktorer att tänka på kring SEO vid lansering av en ny hemsida. Kom ihåg att också säkerställa att andra funktioner på hemsidan fungerar som de ska, alla länkar och knappar till exempel.
Vill du ha ett par nya ögon som kikar på hemsidan innan/vid lansering – var inte rädd att kontakta oss!
Relaterad artikel: Mobil SEO: En guide för att lyckas