fbpx

Mobil SEO: En guide för att lyckas

mobil SEO

Mobil SEO, är det en term du har hört förut? I grunden handlar det om att sökmotoroptimera för mobilversionen av webbplatsen. Många använder mobiler för att söka på Google, speciellt när det handlar om lokala sökningar. 

Då är det viktigt att du har sökmotoroptimerat korrekt. I den här guiden kommer vi att gå igenom allt du behöver veta om mobil SEO.

Vad är mobil SEO?

Mobil SEO handlar om att optimera din webbplats för användare som surfar på mobiler och surfplattor. Mobil SEO handlar också om att optimera din webbplats för sökmotorer.

Varför är mobil SEO viktigt?

Varför är det viktigt att ens tänka på detta? Sökningar på mobilen har ökat kraftigt under senare år och fortsätter att göra så. Idag är det över hälften som söker på på sin mobil. Dessutom har Google gått över till mobile-first indexering.

Vad är mobile-first indexering?

Mobile-first indexering innebär att Google rankar din webbplats baserad på mobilversionen av din sajt. Det här händer även om du söker på Google från din desktop. 

Innan den här uppdateringen var det en mix av både mobil och desktop resultat. Det innebar att om någon gjorde en sökning från sin telefon, då visade Google resultat för mobilversionen och detsamma gällde för desktop. 

Idag, oavsett vilken enhet du använder för att söka på Google, kommer Google att visa resultat från deras mobilindex. 

Är mobil SEO viktigt?

Det här beror på, om din sajt redan är perfekt optimerad för mobil så borde det vara lugnt. Alltså om din webbplats …

  • Laddar resurser mellan enheter
  • Inte gömmer innehåll på mobilversionen av din sajt
  • Laddar snabbt, som mobilanvändare förväntar sig
  • Har fungerade interna länkar och omdirigeringar
  • En UX (User Experience) som är optimerad oavsett vilken enhet användaren använder

Om du bockar av alla punkter, då är din sajt optimerad för alla enheter. Men, mobilanvändare kan använda andra sökfraser när de söker på mobilen än på desktop. Till exempel, lokala sökningar är vanligare på mobiler än på desktop. 

Bästa tips för mobil SEO

Med hjälp av följande tips kan du se till att din webbplats är anpassad för alla enheter, samt att Google anser att sajten är optimerad för enheterna.

Google's mobilvänlighetstest

Det allra första du bör starta med när du arbetar med mobil SEO, är att använda Google’s mobilvänlighetstester. Gå först till Google Search Console, där kan du klicka på “Användbarhet för mobiler” i den vänstra menyn. 

Mobil SEO

Du kommer då få se om det finns några fel eller problem med mobilversionen av din webbplats. Det kan till exempel vara om vissa element sitter för tätt ihop eller texten är för liten för att läsas. 

Gå sedan till Google’s mobilvänlighetstest. Klistra in din URL-adress i verktyget och sedan får du en rapport på vad du kan göra bättre för att mobilanpassa din sajt.

Mobil SEO

Webbplatshastighet

Att din webbplats laddar snabbt är viktigt, det vet du redan. För mobilenheter är det ännu viktigare, av flera anledningar. Bland annat för att det kan vara större problem med täckning men också för att många är språng när de använder mobilen. 

Se till att du optimerar dina bilder för webben, minskar på omdirigeringar och minimerar kod för optimal mobil SEO.

Webbdesign för mobilanvändare

Oavsett vilken plattform du använder för din webbplats, brukar de flesta anpassa hemsidorna till mobiler. Däremot är det inte alltid optimalt, därför borde du alltid kolla hur din webbplats ser ut på mobiler och surfplattor.

Använd inte pop-ups

Pop-ups är inte optimala för mobiler. Dels är de svåra att kryssa ner och dels tar de upp mycket större plats, än om du behöver webbplatsen på desktop. Om du använder pop-ups på webbplatsens mobilversion, riskerar du att öka din bounce rate.

Förstora allt

Allt blir självklart mindre på mobiler, men dessutom tycker många att det är svårare att läsa på mobilen om element är små. På mobilversionen av din webbplats borde du därför förstora allt, speciellt för de som också har lite större fingrar.

Responsiv design

Responsiv design innebär att din webbplats anpassar sig beroende på vilken enhet den visar sig på. Alltså ser den lika bra ut på alla mobiler, surfplattor och desktops.

Oavsett vilket CMS-verktyg du använder för din webbplats, WordPress, Wix eller Squarespace, kan du alltid kolla hur din hemsida ser ut på mobiler och surfplattor.

Däremot kan du ofta inte välja vilken storlek på surfplatta eller vilken sorts mobil till exempel. Då kan du använda en hemsida som Responsive Website Design Test, där kan du välja vilken typ av mobil du vill se din sajt på etc.

Mobil SEO och lokala sökningar

Som vi nämnde tidigare, många lokala sökningar görs från mobilen. Därför är det extra viktigt för dig som har ett lokalt företag, att sökmotoroptimera för lokala sökningar. Det inkluderar att optimera efter adress, telefonnummer och använda din stad eller ort i din metadata. 

Strukturerad data

Eftersom det är begränsad plats på skärmen, är det större chans att rich snippets (utvalda utdrag på svenska) får fler klick än vanligt sökresultat. Därför kan det vara en idé att ordna strukturerad data

Mobil SEO sammanfattning

Mobil SEO behöver inte vara krångligt, det gäller att du tänker från ett användarperspektiv – på mobilen. När du har gått igenom våra tips i den här artikeln kommer din webbplats vara optimerad för mobila enheter.

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

hörnstensinnehåll
SEO

Vad är hörnstensinnehåll?

Hörnstensinnhåll är de allra viktigaste sidorna eller artiklarna på din webbplats. Men vad innebär hörnstensinnehåll för SEO? Läs mer här!