Lokal SEO: Så sökmotoroptimerar du lokalt

Lokal SEO

Lokal SEO är enormt viktigt, speciellt för dig som har ett platsberoende företag. Många sökningar som görs på Google, både globalt och i Sverige, är lokala sökningar. 

Du kanske har sett den där rutan till höger med information, som kan finnas till höger om sökresultatet? Det är Google My Business, och den är en superbra början när du vill synas lokalt men lokal SEO är så mycket mer. 

I den här artikeln kommer vi gå igenom allt du behöver veta om att sökmotoroptimera lokalt. 

Relaterad artikel: Vad är Google My Business?

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO syftar till att optimera din närvaro online för att synas i det organiska sökresultatet på lokala sökningar. Men det gäller inte bara på Google, utan också Bing, Apple Maps och liknande platser. Dessutom blir röstsök mycket vanligare. 

Det som skiljer lokal SEO och vanlig SEO är att du optimerar med ett sökord som innehåller en plats. På bilden nedan har vi sökt på “café Sundsvall”. 

lokal SEO

Det som visas först brukar kallas för “map pack” eller “snack pack”. De tre mest relevanta resultaten och en karta, sedan kommer det vanliga organiska resultatet. Genom att arbeta aktivt med lokal SEO är målet att placeras högst på båda platserna. 

Börja här med lokal SEO

Börja med att kolla om din sajt är mobilvänlig. Du kan använda Google’s Mobilvänlighetstest för detta. Skriv bara in din URL och klicka på “Testa webbadress”.

lokal SEO

Tänk också på att din webbplats behöver se bra ut, om din hemsida inte ser bra ut kommer trots allt ingen att kontakta ditt företag ändå. Uppdatera den och ge den ett nytt lyft om det behövs!

Slutligen skriv upp dina företagsuppgifter, både nuvarande och tidigare. Vi kommer till detta lite senare.

  • Företagsnamn
  • Adresser
  • Telefonnummer
  • Webbplatser

Sökordsanalys för lokal SEO

När du skapar din sökordsanalys för lokal SEO, vill du fokusera på SiL (Service in Location). Några exempel kan då vara: 

  • “frisör Sundsvall”
  • “frisörer Sundsvall”
  • “klippa håret Sundsvall”

Alltså är det din tjänst och din ort/stad som bör vara fokus när du skapar sökordsanalyser för lokal SEO. Tänk också på att använda plural av dina tjänster när du skriver ner alla dina sökord. 

Om du har din business i en mindre ort, låt oss säga Timrå (som ligger lite utanför Sundsvall), så kan du fundera på att ha både en sida som fokuserar på “frisör Timrå” men också en sida (eller startsidan) som fokuserar på sökordet “frisör Sundsvall”. 

Lokal SEO: Google My Business

Att sätta upp och konfigurera en Google My Business för din sajt är en av de viktigaste delarna inom lokal SEO. När någon söker efter “telefonnummer Klippklipp” (som vår frisör heter i det här fallet) så är det från Google My Business som Google hämtar informationen från. 

Sätta upp en Google My Business är inte allt för svårt och vi har skapat en steg-för-steg guide du kan följa här: Vad är Google My Business? Glöm inte bort att verifiera din Google My Business, du kommer inte synas på Google Maps innan det är klart!

Lokal SEO: NAP Citation

Ett begrepp som använder internationellt är NAP citations, och handlar om företagets namn, adress och telefonnummer (Name, Adress och Phone). Använd NAP konsekvent och se till att du använder exakt samma som i Google Maps, Google kommer att använda dessa för att visa din auktoritet på webben. Om du då använder samma NAP på flera platser, kommer det förbättra det lokala sökresultatet. 

Lokal SEO: Recensioner och uppdateringar

Som du säkert har hört vid det här laget – SEO tar aldrig slut. Så du kan inte bara “sätta upp det och sedan glömma det”. Detsamma gäller för lokal SEO. Därför behöver du fortsätta arbeta med lokal SEO, några tips är följande: 

1. Var aktiv på Google My Business

De allra viktigaste uppgifter på Google My Business: 

  • Svara på kundernas recensioner
  • Håll koll och uppdatera uppgifterna
  • Använd inlägg för att hålla dina kunder informerad

Det kanske är ganska uppenbart, men svara alltid på recensioner – både bra och dåliga. Se också till att dina uppgifter stämmer, till exempel öppettider. Har ni samma öppettider på midsommar och andra högtider?

2. Publicera content regelbundet

Vi rekommenderar alltid en företagsblogg, varför? Det visar Google att din sajt är aktiv och du får en utmärkt chans att marknadsföra både din sajt men också ditt varumärke.

Ett blogginlägg varje månad räcker gott och väl för lokal SEO, tänk bara på att ha kvalitét före kvantitet!

Lokal SEO: Sammanfattning

Lokal SEO är väldigt likt “vanlig” SEO, förutom att sökorden bör fokusera på orter eller städer. Dessutom spelar Google My Business en mycket större roll här. Gå igenom den här artikeln när du ska sökmotoroptimera ditt företag lokalt, så kommer det bli jättebra! 

Lycka till!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg