Svenskarna och internet 2020: En sammanfattning

Nyligen släpptes rapporten Svenskarna och internet 2020! Vi har skapat en sammanfattning med det vi tyckte vad extra intressant!
Svenskarna och internet 2020 - en sammanfattning
För någon vecka sedan släpptes rapporten Svenskarna och internet 2020! Vi tycker att rapporten är så spännande och intressant att läsa varje år, inte minst det här året. 
 
Vi har skapat en sammanfattning med highlights som vi tyckte var extra intressanta:

Arbeta hemifrån

42 % av internetanvändare har arbetat hemifrån, minst någon gång under pandemin.
86 % av de hemarbetande tycker att videomöten har fungerat bra.
81 % av de som inte arbetat hemifrån tidigare, vill fortsätta med det.

E-handel

34 % av internetanvändarna har e-handlat livsmedel under pandemin.
92 % av de internetanvändarna (18 + år) använder Swish.
Landsbygdsbor har kommit ikapp stadsbor i användandet av Swish och mobilt bank-id – under pandemin.

Digital integritet

50 % av de arbetande känner sig övervakade på internet.
51 % av internetanvändarna kan avgöra om information på nätet är sann eller falsk.
27 % av de internetanvändande pensionärerna kan skilja på sann information från falsk på nätet.

Mediekonsumtion

89 % av internetanvändarna använder playtjänster.
80 % av internetanvändarna läser en digital dagstidning.
68 % av internetanvändarna lyssnar på poddar.

Sociala medier

9 av 10 som är mellan 16-25 år använder Instagram och Snapchat.
TikTok och Twitch domineras av de som är 25 år och yngre.
Twitter är mest populärt bland 16-25 år.
Instagram växer mest hos pensionärerna.
Fler kvinnor använder Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok och Pinterest.
Fler män använder LinkedIn, Twitter, Twitch och Reddit.
Svenskarna och internet 2020 - en sammanfattning

Digitala kommunikationstjänster

34 % av internetanvändarna använder Microsoft Teams.
35 % av de internetanvändande pensionärerna använder Skype.
79 % av internetanvändarna använder sig av videosamtal.
61 % av de internetanvändande pensionärerna har videosamtal.

Digital utbildning

23 % av de högskolestuderande föredrar distansundervisning.
34 % av gymnasieeleverna har fått undervisning om säker användning av nätet.

Digitala beteenden

19 % av internetanvändarna har haft en digital AW (After Work) under pandemin.
7 % av de internetanvändande pensionärerna har deltagit i en digital fest eller högtid under pandemin.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg