Antal ord och SEO, det är en fundering och fråga som ofta kommer upp i vårt arbete inom sökmotoroptimering. Vi skapade därför den här artikeln så vi kan förklara hur det egentligen ligger till med antal ord och SEO.
Antal ord och SEO: Varför har det betydelse?
Varför har då antal ord en stor betydelse för SEO? Om du producerar långa, högkvalitativa artiklar som har 1 000 ord eller mer, har du en större chans att ranka i det organiska sökresultatet. Så här bidrar långa artiklar eller sidor till SEO:
När din text är längre, har Google mer att gå på när den ska bestämma vad texten handlar om. Desto längre text du har (sökmotoroptimerad text), desto mer kan du använda ditt primära sökord. Men självklart ska du inte använda det för mycket! När din text är längre, blir det mer naturligt att det primära sökordet förekommer oftare och passar väl in. Dessutom har du mer text att använda dina sekundära sökord och synonymer. Du kan också lägga till fler underrubriker, länkar och bilder som också har din sökfras.
En längre text kan också hjälpa dig att ranka på fler long tail sökord (långsvans sökord). I en lång artikel går du säkert djupare in på flera ämnen och därför kan du ha större chans att synas i sökresultatet på olika långsvansvarianter.
Har din artikel lite innehåll, kan också Google tycka att det är tunt. Sökmotorer vill visa det bästa svaren för en användares fråga. Tunt innehåll brukar inte kunna ge ett komplett svar, vilket gör att artikeln troligtvis inte kommer ranka jättehögt.
Relaterad artikel: Vad är long tail sökord?
Minst antal ord och SEO
Desto mer text som finns i din artikel eller sida på webbplatsen, desto enklare har Google att kunna avgöra vad den handlar om. Dessutom brukar längre artiklar eller sidor, ranka bättre i sökresultatet. Det här betyder dock inte att du bara kan skriva hur långa artiklar som helst, de måste också vara relevanta, värdefulla och innehållsrika. Vi återkommer mer till det!
Om du använder pluginet (tillägget) Yoast SEO för din webbplats, rekommenderar de att du åtminstone har 300 ord i din artikel eller på din sida från ett SEO-perspektiv.
Rekommenderat antal ord och SEO
Så 300 ord är absolut minimum, men vill du kunna ranka bland de första sökresultaten i det organiska söket så behöver du ha mer. Självklart beroende på vilket sökord du vill ranka på och hur konkurrensen ser ut! Vår rekommendation är att satsa på åtminstone 1 000 ord. Speciellt när det är landningssidor på din webbplats eller bloggartiklar.
Relaterad artikel: 10 SEO myter du borde ignorera
3 tips för att skapa en artikel med hög kvalitet
Det finns alltså fördel för längre artiklar än korta, men det betyder också att det behöver vara kvalitativt innehåll. Vad betyder det? En artikel som har hög kvalitet är läsbar, välstrukturerad och har unikt innehåll.
Att skriva högkvalitativa texter är svårt. Speciellt om ditt mål är att skriva längre texter för att försöka öka din organiska trafik. Tänk på följande 3 tips när du skapar din artikel som ska ha hög kvalitet.
1. Lättlästa texter
Den viktigaste punkten att tänka på när du skriver längre artiklar (eller vilka texter som helst) är att den ska skrivas för din målgrupp. Det kanske låter självklart, men när du skriver en längre text är det lätt att börja ta med onödig information eller ett svårare språk som exempelvis facktermer och liknande. Fundera på vilka frågor som läsaren kan ha om det ämne som du ska skriva om. Ta sedan med svar på dessa frågor på ett klart, tydligt och lättförståeligt sätt.
För att göra din text lättläslig, ta inte med onödiga ord och krångla inte till det i onödan.
2. Använd rubriker och underrubriker
Att ta med rubriker och underrubriker är väldigt viktigt när du skriver din text. Dessa uppfyller egentligen två syften:
- De visar en topp till botten hierarki. Du kan se på en gång att ämnet är uppdelat och att varje stycke går djupare in på ämnet.
- Lättare att skanna en text. Genom att använda underrubriker gör du det enklare för läsaren att förstå vad stycket kommer handla om, och detsamma gäller för sökmotorer.
3. Unikt innehåll
Det kan vara svårt att skriva helt unikt innehåll, när det finns så mycket innehåll på webben. Självklart är det tillåtet att inspireras av andras texter, men det är enormt viktigt att din text är unik. Tidigare har vi tipsat om Copyscape, ett verktyg där du kan klistra in din text för att se om den är 100 % unik. Verktyget kostar en liten slant, men är definitivt värd pengarna om du ska skriva många texter eller till och med arbetar som skribent eller copywriter. Många contentbyråer använder också det här verktyget.
Antal ord och SEO: Sammanfattning
Med hjälp av den här artikeln, hoppas vi att det har blivit tydligare hur du kan tänka kring antal ord och SEO. Dessutom hur du kan skriva egna högkvalitativa artiklar och texter som är anpassade för både din målgrupp och för sökmotorer.