Kämpar du med att driva trafiken till bloggen? Att driva en blogg är en sak, oavsett om det är en personlig eller en företagsblogg. Men att driva trafik till bloggen är en helt annan sak.
Vi har samlat 13 taktiker som garanterat kommer att hjälpa dig driva mer trafik till din blogg!
Relaterad artikel: Nybörjare på att blogga? 17 tips som hjälper dig!
1. Skriv om ämnen som det söks på
Det kan vara frestande att skriva om allt mellan himmel och jord. Det kan vara de senaste ämnena inom branschen eller nyheter, dock är dessa bloggartiklar oftast kortlivade. Du driver in lite trafik direkt efter att du har publicerat, men sedan dalar trafiken.
Lösningen är att skriva om det som människor söker på. Dessutom, använda samma sökfraser som används. Den här taktiken använder vi på vår blogg, vi har skapat en contentplan som balanserar våra toppämnen och gör alltid sökordsanalys så att vi använder samma sökfraser som används på sökmotorer som Google.
Detta gör, att en av våra populäraste artiklar, Metataggar: En nybörjarguide, fortfarande driver mest trafik trots att den publicerades för nästan 1,5 år sedan.
Relaterad artikel: Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt
2. Använd rätt sökfraser
Det tar oss till den andra taktiken, att använda rätt sökfraser och matcha sökbeteendet. Sökbeteendet, eller search intent på som vi säger på engelska, handlar om varför vi gör vissa sökningar. Vad är tanken bakom sökningen?
Varför är då detta viktigt att tänka på? Google’s mål är att visa användare de mest relevanta resultaten av sökningar. Därför, behöver din artikel vara den mest relevanta artikeln för ett specifikt sökord eller sökfras.
Därför är det också viktigt att använda rätt sökfraser, att göra research som en sökordsanalys, så du kan använder de sökfraser som besökare använder när de söker på Google eller andra sökmotorer.
3. Skapa djupgående content
Ingen kan säga det exakta antalet ord du bör använda, men studier visar att det finns ett samband mellan längre texter och rankningar på Google. Det här beror på flera anledningar, dels för att du kan gå djupare in på ämnet med en längre artikel. Dels för att du kan få med fler synonymer och relaterade sökord i din artikel, och dels för att din djupgående artikel, med större sannolikhet, är mer relevant för användaren.
Relaterad artikel: Evergreen content: Allt du behöver veta
4. Bygg en e-postlista
För att driva trafik till bloggen är taktik nummer fyra viktig – att bygga en e-postlista. Många tror att e-postmarknadsföring är en döende metod inom marknadsföring. Men så är det faktiskt inte.
Varje gång du publicerar en artikel, kan du ta med det i ditt nyhetsbrev. De som prenumererar på ditt nyhetsbrev vill ju veta när du eller ditt företag publicerar nytt, fräscht content och kommer med stor sannolikhet att läsa.
Relaterad artikel: 7 tips för en bättre e-postmarknadsföring
5. Kontakta människor du nämner
Om du har skrivit en djupgående artikel, då har du säkert nämnt människor i ditt innehåll. Varför inte kontakta dem och berätta att du nämnde dem och skicka med länken till artikeln. Det är speciellt fördelaktigt om du har tagit med en länk till deras artikel eller hemsida.
Det här är ett jättebra sätt för att dels nätverka och dels för att visa att du är ett proffs. Genom att länka till deras artikel eller hemsida är det en win-win situation. Det är fördelaktigt för deras SEO och det ger också marknadsföring för deras innehåll.
De flesta kommer också att uppskatta att du kontaktade dem. Kanske ni inleder ett gästbloggningssamarbete?
Relaterad artikel: Marknadsföra blogg: 7 strategier du kan använda
6. Boosta artiklar med interna länkar
Interna länkar är länkar som går från en sida på din webbplats, till en annan sida på din webbplats. Alltså helt inom din webbplats. Det är tack vare interna länkar som du läser på Wikipedia sida A och sedan klickar dig vidare till Wikipedia sida B och sedan har du helt plötsligt tio flikar med innehåll du läser.
Använd interna länkar på alla artiklar som du producerar, och gå även tillbaka till äldre artiklar och se om du kan lägga in fler interna länkar. Glöm inte bort att använda rätt ankartext också, ankartexter bör innehålla sökordet för den sida som du länkar mot!
7. Driva trafik till bloggen med länkbygge
För att driva trafik till bloggen, är det också viktigt med länkbygge. Men vad innebär det? Länkbygge handlar om att få länkar mot din webbplats. Det finns flera strategier för länkbygge, men vi har valt att berätta om gästbloggning i just den här artikeln.
När du skriver och publicerar ett gästblogginlägg, finns det många möjligheter för att länka tillbaka till din sajt. Det kan till exempel vara ytterligare information, eller bara genom att lägga till din länk i din författarruta, om det finns någon.
8. Svara på frågor från Google Suggest
Google Suggest är de alternativ som dyker upp när du börjar söka på något. Om du till exempel skriver in “hur” så dyker det upp flera alternativ som du kan välja, om du vill.
Vi tar ett exempel, låt oss säga att du vill skriva ett inlägg om sociala medier. Närmare sagt, marknadsföring i sociala medier. Då kan du skriva in “Instagram marknadsföring” eller “marknadsföring på Instagram“. Då kanske det dyker upp alternativ om olika frågor som är vanliga på Google kring det ämnet.
9. Marknadsför content i olika forum
Glöm inte bort att marknadsföra ditt content i olika forum. Oftast är det grupper och forum som är intresserad av dina ämnen och som troligtvis vill läsa dina artiklar. Förutom olika hemsidor med forum kan du också kolla in:
- Facebook grupper
- LinkedIn grupper
- Slack kanaler
10. Gästblogga
Gästblogga mer! Det är en utmärkt idé för att dels sprida din expertis och din blogg, men var inte rädd för att publicera gästblogginlägg även på din sajt. Det är en win-win. När du publicerar ett gästblogginlägg, får skribenten sprida sin expertis samtidigt som det driver trafik till din blogg och visar att du inte är rädd för att ta in expertis på de områden som du inte är expert på.
Relaterad artikel: Gästblogga: Så lyckas kan du lyckas som gästbloggare
11. Skapa delningsbara bilder
Många större företag använder inhouse grafiska designers som skapar bilden och illustrationer åt dem. Visuellt innehåll kan hjälpa dig att driva trafik till bloggen, dels eftersom de kan synas på Google Bildsök, men också för att det skapar större möjligheter för att dina bilder delas.
Om dina bilder är hjälpsamma, innehåller till exempel statistik eller illustrerar en fråga väldigt bra, kommer fler att vara angelägen för att dela bilden (kanske mer än än bara en artikel).
12. Dela ditt content på sociala medier
Sociala medier är perfekt att marknadsföra din ny bloggartikel på. Varför? Därför de som följer dig eller ditt företag vill såklart veta när det publiceras nya artiklar, eftersom de redan är intresserad av din verksamhet. Publicera inlägg på alla dina sociala kanaler för att låta dina följare veta om nytt, fräscht content!
13. Driva trafik till bloggen genom annonsering
Att annonsera behöver inte kosta skjortan. Med hjälp av annonsering kan du driva trafik till bloggen. Till exempel, du kanske vill annonsera en ny bloggartikel på Instagram och Facebook. Då kan du välja vilken målgrupp du vill rikta dig mot, beroende på vad blogginlägget handlar om. Dessutom kan du själv välja den budget som passar dig!
Relaterad artikel: 6 marknadsföringsmål och hur du mäter dem
Sammanfattning om att driva trafik till bloggen
Nu är du redo att driva mer trafik till bloggen! Gå igenom dessa 13 taktiker, testa de som tilltalar dig mest och utöka sedan. Det finns många fler taktiker du kan använda också, men dessa är en bra början för att driva trafik till bloggen!