Marknadsföringsmål kan kortfattat definieras som det mätbara resultat olika marknadsföringskampanjer ger. Att sätta mål och kunna mäta olika satsningar är viktigt. Annars riskerar företaget att spendera resurser på fel satsningar och inte nå önskade resultat.
I denna artikel får du 6 tips på marknadsföringsmål genom olika strategier. Du får tips kring hur du kan mäta marknadsföringsmål för bättre lönsamhet. Sist får du även en kortare sammanfattning.
1. Att förbättra kundupplevelsen som marknadsföringsmål
Bland det viktigaste är att produkten kan tillfredsställa ett behov på marknaden och att kunder blir nöjda. Ett marknadsföringsmål är därför att skapa en produkt som användaren behöver och gillar. Då krävs inte några stora reklamkampanjer eftersom kunder kommer rekommendera produkten till vänner och bekanta. Det vill säga, den berömda mun-till-mun metoden som slår de flesta andra sätt att göra reklam.
När du väl har rätt produkt eller tjänst är det lättare att göra små justeringar som förbättrar kundupplevelsen. Det finns några olika sätt att mäta produktnöjdhet och nå marknadsföringsmål. De två enklaste metoderna är:
Enkla enkäter
Ett av de enklare sätten är att använda sig av enkäter för att mäta produktnöjdhet. Bland annat med Net Promoter Score där du bara frågar en enda sak. Det kan vara ”hur sannolikt är det att du skulle rekommendera produkten” på en skala 0–10. Då får du ett snabbt svar på hur mycket förbättringspotential det finns och kan arbeta med att utveckla brister.
Mäta kundengagemang
Det finns olika verktyg som gör det möjligt att mäta kundens upplevelse av onlinetjänster. Ett sätt är att samla data kring kundens beteende och deras sökningar i en webbtjänst eller en app. Då ser du även vilka delar som kunderna inte använder alls. Därefter kan du förfina produkten eller lyfta fram vissa funktioner.

2. Ökad organiska trafik som marknadsföringsmål
Att öka den organisk trafiken innebär att få fler besökare som hittar företaget via sökmotorer utan betalda annonser. För att kunder ska hitta företaget via sökmotorerna krävs en del SEO-arbetet. Det vill säga bland annat skapa innehåll på webbplatsen som matchar vad kunderna söker efter.
Innehållet ska både vara till hjälp för kunden och kunna förstås av sökmotorer. Användarupplevelsen är därför viktig för att nå marknadsföringsmål relaterade till ökad organisk trafik. Här kan du läsa mer om varför content marketing är viktigt och få tips på hur du kan öka den organiska trafiken.
Mäta marknadsföringsmål kopplat till organiska trafik
Google Search Console är bland de bästa gratis verktygen för att mäta organiska trafik. Googles eget verktyg hjälper till att skapa rapporter. Du kan bland annat mäta hur många som kommit via sökmotorn till ditt företag och hur de hittat dig. Du kan använda Google Search Console för att förbättra strategin content-strategin och identifiera vad kunder söker efter.
Relaterad artikel: Vad är Google Search Console och vad används den till?
3. Marknadsföringsmål att få fler leads
Leads betyder potentiella kunder. Alla leads blir inte kunder, men får du fler leads ökar chanserna att du får fler kunder. Leads kan samlas in på många olika sätt bara du informerar om att du sparar uppgifterna. Några vanliga sätt är att skriva upp sig på nyhetsbrev, anmäla intresse för produkter eller använda en gratistjänst.
Framför allt bidrar att samla in leads till att skapa relationer och bygga förtroende. Det handlar om att skapa en kundresa där till slut leads omvandlas till kunder.
Att samla in leads kan göras genom marknadsföringskampanjer och betalda annonser. Då är det viktigt att kunna mäta resultat. För att mäta marknadsföringsmål kopplade till leads används olika verktyg.
Mäta marknadsföringsmål kopplade till att få fler leads
Det vanligaste är att använda samma verktyg för att analysera resultat som du använder för att samla in leads. Är det fler e-postadress som du samlar in genom att skriva upp sig på nyhetsbrev är exempelvis MailChimp ett värdefullt verktyg.
Relaterad artikel: 7 tips för en bättre e-postmarknadsföring
4. Bygga upp varumärket som marknadsföringsmål
Ett mer långsiktigt men strategiskt viktigt marknadsföringsmål kan vara att bygga upp varumärket. Det innebär att kunder direkt förknippar företaget med en viss produkt men att bygga upp ett varumärke tar tid. Det kräver insatser som rör varor och tjänsters kvalitet, att satsa på grafisk design, synas på rätt sätt och inte minst kundupplevelse. Därför är det bra att löpande mäta hur varumärket står sig i konkurrensen.
Att mäta hur varumärket utvecklas
Ett sätt att mäta är genom enkäter och kundundersökningar. Samtidigt tar det i sig tid och kräver att företaget avsätter resurser.
Ett enklare alternativ är verktyg för att analysera sökordsresultat. Då kan företaget mäta hur många som söker specifikt efter företaget. Det går att bryta ner per land och i olika segment. Fördelen är även att det går att analysera trender över tid och vilka satsningar som ger resultat.

5. Öka intäkter och omsättning som marknadsföringsmål
Ett marknadsföringsmål som alltid är relevant är att öka företagets intäkter. Det finns flera olika sätt att nå målet. Ett sätt är att arbeta med prissättningen. Ibland finns det utrymme att höja priset.
Det går även att locka nya kunder genom att ge rabatter och sänka priset för att öka omsättningen. Att använda sig av prissänkningar innebär även risker, konkurrenter kan sänka priserna än mer. Det kan även vara svårt att motivera prishöjningar i efterhand. Andra sätt är merförsäljning, korsförsäljning eller att utöka utbudet av varor och tjänster.
Mäta intäkter och omsättning som marknadsföringsmål
Att mäta marknadsföringsmål som rör ökade intäkter och ökad omsättning görs genom ekonomisk uppföljning. Det går att analysera vilka kunder som köpt via annonser och olika erbjudanden.
Fördelen är att det även går att mäta hur många som väljer att fortsätta vara kund efter att ett erbjudande gått ut.
6. Marknadsföringsmål att ses som expert inom branschen
För vissa företag kan ett marknadsföringsmål vara att ses som en av de främsta experterna. Det ger auktoritet och skapar förtroende för tjänster och produkter. Marknadsföringen kan ske på olika sätt. Det kan vara genom att satsa på content, erbjuda instruktionsmaterial och synas i media.
Att mäta marknadsföringsmål kopplade expertis
Att mäta målet kan göras på olika sätt. Ett relativt enkelt sätt är att mäta hur många som länkar till företaget.
Det går exempelvis att mäta antalet kvalitativa bakåtlänkar. Det vill säga hur många som länkar till företaget, framför allt från sidor av vikt och som är förknippade med hög kvalitet.
Bland annat går det att använda Google Search Console för att se i rapporten vilka länkade webbplatser det finns. Det finns även andra verktyg som du kan använda för att analysera bakåtlänkar och omnämnande.
Relaterad artikel: Vad är Google Search Console och vad används den till?

Sammanfattningsvis
Marknadsföring är viktigt för att företaget ska växa och marknadsföringsmål är viktiga för att kunna mäta utvecklingen. Därför är det bra att börja med att sätta upp vad målet är för att sedan kunna utvärdera resultat. Ökade intäkter och ökad omsättning är vanligt marknadsföringsmål som är enkelt att mäta med hjälp av ekonomisk uppföljning.
Andra marknadsföringsmål som att öka produktnöjdhet, bygga upp varumärket och eller ses som experter kan också mätas. Det finns verktyg som bland annat Google Search Console där det går analysera hur många som söker efter företaget. Det går även att mäta hur många som länkar till företaget.
För att mäta marknadsföringsmål kopplade till att samla in leads eller produktnöjdhet finns det andra verktyg. Leadsinsamling går att mäta genom det verktyg som används för att samla in kontaktuppgifterna. Det går även att använda enkäter och kundundersökningar.
Relaterad artikel: Skillnaden mellan marknadsföring och PR