7 tips för en bättre e-postmarknadsföring

Vill du skapa en bättre e-postmarknadsföring för ditt företag? Läs våra 7 tips för en bättre e-postmarknadsföring!
bättre e-postmarknadsföring

E-post fortsätter att vara effektivt inom marknadsföring. Det som gör det så effektivt är för att du kan engagera både nuvarande och nya kunder, då ökar du chansen att bli förstahandsvalet vid ett eventuellt köp. Men det går alltid att göra förbättringar, följande är 7 tips för en bättre e-postmarknadsföring.

1. Bättre e-postmarknadsföring med mål

Om inte du vet varför du gör att utskick, då kommer inte mottagaren förstå det heller. Därför är det viktigt att definiera målet för utskicket. Till exempel kan målet vara att mottagaren ska läsa mer om dina produkter eller tjänster, handla något till ett kampanjpris, ladda ner en e-bok eller fylla i ett undersökningsformulär.

2. Personliga e-postutskick

Personliga utskick har en tendens att ha en högre öppningsfrekvens än mer generella e-postutskick. En enkelt knep är att bara lägga till mottagarens namn i början av mailet, till exempel ”Hej Anna”. Däremot är det viktigt att testa utskicket innan du skickar ut det, så det inte står ”Hej Förnamn” eller liknande! 

3. Ägna tid åt ämnesraden

Ämnesraden är oerhört viktig, det kan vara den som avgör om mottagaren öppnar utskicket eller inte. Därför bör du undvika generella ämnesrader som egentligen inte säger något om innehållet, till exempel ”Månadens nyhetsbrev” eller liknande. Undvik också clickbait, risken är då att mottagaren blir besviken för att utskicket inte levde upp till ämnesraden helt enkelt.

Ett litet tips är att läsa ämnesraden högt för dig själv, hade du öppnat mailet?

4. Skicka på olika dagar

Allmänt brukar bra dagar för e-postutskick vara på måndagar, tisdagar och onsdagkväll. Men testa dig fram! Prova olika dagar och tider och utvärdera vad som hade bäst öppningsfrekvens! 

5. Skicka endast till de som vill det

25 maj år 2018 trädde den nya dataskyddsförordningen i kraft, vilket innebär att du behöver få samtycke från dina kunder för att kunna skicka e-postutskick till dem. Tänk också på att göra det enkelt för mottagaren att säga upp utskicken utan några som helst problem, det kommer att löna sig långsiktigt!

6. Dyk ner i statistiken

Glöm inte bort att dyka ner i statistiken! På så vis får du bäst insikt i vad som fungerar och vad som bör göras för en bättre e-postmarknadsföring. Kanske dina mottagare har slutat att öppna utskicken? Ta reda på varför! Lek också runt med innehållet, placera bilder och CTA’s på olika ställen för att utvärdera vad som är mest effektivt. 

7. Minska risken att klassas som spam

För att minska på risken att klassas som spam kan till till exempel tänka på att ha ett tydligt avsändarnamn, undvika flera specialtecken i ämnesraden (emojis rekommenderas dock) och se till att skapa en balans med bilder, text och länkar i ditt innehåll!

Bättre e-postmarknadsföring Sammanfattning

E-postmarknadsföring blir allt tuffare, men trots det är det fortfarande väldigt effektivt. Tänk på att ha ett tydligt mål med dina e-postutskick och även vara transparent med dina mottagare. Där de kan skriva upp sig på dina e-postutskick, förklara varför de ska göra det och vad de får ut av det. Glöm inte heller att testa olika metoder för en ännu bättre e-postmarknadsföring!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!