Marknadsföra blogg: 7 strategier du kan använda

Funderar du på hur du ska marknadsföra din blogg? Här kan du läsa 7 strategier som du kan använda för att lyckas marknadsföra din blogg!
Marknadsföra blogg

Har du precis publicerat en blogg och funderar hur du ska marknadsföra den? Då har du landat på rätt artikel. Det finns flera sätt att marknadsföra en blogg, men i den här artikeln kommer vi att gå igenom 7 strategier som du kan använda för att lyckas.

Följande strategier fungerar oavsett vilken bransch du verkar inom, och vilken nisch du har. Du kommer att kunna implementera dessa oavsett. Glöm inte att också utvärdera strategierna, för att se vad som fungerade bättre och vad som fungerade sämre.

Då sätter vi igång!

1. Marknadsföra blogg med sociala medier annonser

Att marknadsföra din blogg och dina artiklar via sociala medier, kan vara en effektiv metod. Tänk när du har skrivit en riktigt bra artikel, som säkert tog flera timmar, självklart vill du ju att någon ska läsa den då?

Det viktiga att komma ihåg när det kommer till annonsering i sociala medier, är att A/B testa. Skapa i princip samma annonser, med några faktorer som skiljer dem åt och marknadsför dem. Speciellt när det kommer till din målgrupp, se till att testa dina annonser med olika faktorer, till exempel intressen eller branscher. 

Marknadsföra blogg

2. Marknadsför mot dina nuvarande läsare

Glöm inte bort din målgrupp som redan existerar! Den målgrupp som både följer dig på sociala medier, och som har skrivit upp sig på din e-postlista. Många av de som redan följer dig eller ditt varumärke, kommer gladeligen att dela vidare din artikel och marknadsföra din blogg.

Dessutom, finns det säkert många som inte har sett alla dina artiklar i bloggen. Marknadsför bloggen genom att skicka ut ett automatiskt mail, till de som skriver upp sig på din e-postlista. På så vis kan du dela med dig av till exempel de populäraste artiklarna på din webbplats och få ännu mer trafik.

3. Skapa innehåll som är värd att dela vidare

Det tar oss till nästa punkt, att skapa innehåll som människor faktiskt vill dela vidare. Det här är inte helt enkelt, det behöver vara artiklar som är unika, ger ett värde och som är så bra att någon tar sig tiden att dela den vidare. Det kan vara på sociala medier, forum eller en vidarebefordring av ditt mailutskick till exempel.

Den här strategin har också stora fördelar för SEO. Om din artikel är värd att dela vidare, kommer också andra bloggare eller sajter att använda innehåll som finns i din text. Därmed (förhoppningsvis) också länka till den! 

4. Få trafik från Google

Att marknadsföra sin blogg genom att få mer trafik från Google låter säkert som en självklar sak, men hur gör man egentligen? Det finns lite olika sätt. Dels, arbeta med SEO. Sökmotoroptimera alltid dina artiklar för att de ska kunna ranka bra i sökresultatet.

Ett annat tips är att också skriva evergreen content, alltså innehåll som fungerar lika bra imorgon som om några år. Det behöver du inte göra på alla artiklar, men i alla fall de blogginlägg som du vill ranka bra på.

5. Kontakta relevanta människor

Inom digital marknadsföring kallar vi detta för outreach. Men det handlar inte bara om att maila ut vad som helst, till vem som helst. När du arbetar med outreach behöver du alltid ha en fråga i huvudet:

Varför ska den här personen bry sig om vad jag säger?

Tänk på att endast maila (eller kontakta via sociala medier) de personer som du faktiskt tror kommer att vara intresserad av din artikel. Det kan antingen vara för att du har utfört en egen undersökning eller att den är så unik att du inte tror att den här personen har läst det förut. 

Var också personlig, ta med varför du mailar just den personen. Nämn också företaget vid namn eller någon artikel som personen har skrivit inom samma område.

6. Var aktiv i relevanta forum och grupper

Olika forum och grupper är en bra plattform för att marknadsföra din blogg. Däremot kan du inte bara posta din blogg eller din artikel, oftast tillåter inte grupper och forum att man marknadsför sig själv (om inte gruppen faktiskt handlar om det). 

Men du kan hjälpa människor. Kanske någon frågor efter en artikel inom det område som du har på din blogg? Eller någon kanske söker svar på en fråga som besvaras i din artikel. 

Undersök om det finns forum just inom din bransch eller ditt område. Gör detsamma för Facebook-grupper. 

7. Återanvänd innehåll för olika kanaler

Sista strategin för att marknadsföra din blogg är att återanvända innehållet för olika kanaler. Gör om din artikel till en YouTube video. Eller skapa en gratis pdf-guide av den! Dyker inte massor av besökare upp på din blogg direkt gör det ingenting, några av dem finns helt enkelt på andra plattformar!

Marknadsföra blogg sammanfattning

Är du redo att marknadsföra din blogg? Testa alla strategierna eller börja med de strategier som passar dig bäst. Se alltid till att följa upp och studera statistiken både på din blogg men också på andra kanaler!

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!