Om du jobbar med att optimera din webbplats och dina bloggartiklar, bör du fokusera på evergreen content! Varför? För att ranka på viktiga sökord och få mycket organisk trafik, bör evergreen content vara en viktig del i din strategi. I den här artikeln kommer vi gå igenom allt om evergreen content:
- Vad är det?
- Varför är det viktigt?
- Hur skapar man det?
- Hur bibehåller du ditt content evergreen?
Vad är evergreen content?
Evergreen content är innehåll eller content, som inte har något utgångsdatum. Det är content som fungerar lika bra idag som för 5 år sedan. Vad som händer i världen eller vilken tid på året det är, spelar alltså ingen roll.
Namnet kommer från evergreen, vilket är en växt som behåller sina gröna blad året om.
Varför är evergreen content viktigt?
Varför är det då viktigt att arbeta med evergreen content? Främst, för att ha en regelbunden organisk trafik. Till exempel, om du skriver en artikel om en nyhet, då kommer den nyheten vara populär just då men kommer att bli mindre intressant ju längre tiden går.
Detta gör att du kanske får hög trafik till din webbplats eller blogg under en kortare tid, men som sedan kommer att minska. Självklart kan det vara roligt, men om du vill ha regelbunden organisk trafik bör du satsa på evergreen content. Du behöver inte endast satsa på evergreen, men åtminstone majoriteten på dina artiklar.
Dessutom, blir det mycket mer arbete för dig – att inte skapa evergreen content. Du behöver uppdatera och ändra ditt content mycket oftare.
Så skapar du evergreen content
När du skapar ditt evergreen content, behöver du främst tänka på att innehållet ska vara tidlös. Du vill ju inte bara ranka högt idag, utan även imorgon, i övermorgon, nästa vecka och flera månader framöver. Men det är inte det enda du behöver tänka på.
1: Skapa 10x content
Google vill leverera det bästa resultatet för varje sökning. För att din artikel eller sida, ska vara det bästa resultatet behöver du skapa content som har hög kvalitet.
Egentligen behöver den vara bättre än allt annat på den sökfrasen, i marknadsföringsbranschen kallas detta för “10x content”. Om ditt content är som alla andras (1x), kan någon annan komma och tävla med dig ganska enkelt. Om ditt content är lite bättre än det som finns på ämnet (x2) så är det mycket bättre. Vilket kan leda till att du rankar högt under några veckor eller månader. Beroende på hur mycket konkurrens det är på det sökordet.
Men om ditt content på det ämnet eller sökordet, är det som har högst kvalitet (x10) kommer dina chanser att ranka högt under en lång period, vara väldigt stora.
Men hur skapar du 10x content?
- Kvalitet – Är din webbdesign bra? Är innehållet enkelt att läsa? Är det intressant, underhållande och hjälpsamt? Löser innehållet faktiskt ett problem?
- Unikt – Varför skulle någon välja ditt content istället för någon annans?
- Auktoritet – Är du en expert på området/nischen?
2: Undvik vinklar med ett kort livsspan
Många inom content marketing tycker om att referera till tv-serier, filmer, musik etc. i sina artiklar. Till exempel den här artikeln där Jon Snow lär oss om content marketing. Som stora Game of Thrones fans, tyckte vi att artikeln var jätterolig men tillbaka till ämnet. I det här fallet, är ämnet (content marketing) evergreen, men innehållet är inte det. Hypen kring Game of Thrones kommer (till slut) att försvinna, och artikeln kommer bli bortglömd.
Den här typen av content, kan skapa ett lyft i trafiken under en kort period, men kommer inte att leda till organiska trafik i det långa loppet eftersom innehållet inte är evergreen.
Vi vill nämna, att om ditt mål är att skapa en hype eller rapportera nyheter, ska du självklart undvika de här punkterna.
3: Undvik att använda språk som har kort livsspan
Om det är möjligt, bör du också undvika ett språk som har kort livsspan. Det kan till exempel vara fraser som:
- “Tidigare i år”
- “Förra månaden”
- “Igår”
- “Till hösten” etc.
Det är tipset är speciellt för landningssidor eller andra sidor som inte ens har ett publiceringsdatum. Däremot är det många artiklar och sajter som medvetet tar med årtal eller månad i sin titel. Det gör även vi, till exempel i vår artikel om flest sökningar på Google 2020.
Att göra såhär, är faktiskt helt logiskt eftersom många söker på specifika årtal. Till exempel “SEO 2020” etc.
Så bibehåller du ditt content evergreen
Om du har gått igenom stegen ovan, har du skapat evergreen content. Beroende på ämne, bransch och nishe så kanske det räcker för att ranka högt i sökresultatet. Det kan dock vara ett ämne som ständigt förändras, till exempel sökmotoroptimering. Själva konceptet ändras inte, men Google släpper uppdateringar och arbetet med det förändras över tid.
Så hur ska du behålla ditt content som evergreen?
1: Uppdatera ditt content
När ditt content inte längre är evergreen, behöver du kolla på varför inte Google tycker att ditt innehåll är relevant. Oftast, kan det bero på att någon del inte är uppdaterad eller relevant längre:
- Statistik
- Processer
- Screenshots (skärmbilder)
- Länkar (kan vara brutna eller inte relevanta längre)
- Årtalet i titeln
Börja med att dubbelkolla dessa punkter. Om du checkar av alla punkter och ändå inte rankar högt, kan du fundera på vad de andra artiklarna eller sidorna har, som inte din har. Saknar du någon del i ditt content, fundera på att lägga till det!
2: Bygg länkar
Länkar är nästan avgörande för att ranka högt med evergreen content. Sidor eller artiklar som har färre länkar, är enklare att ranka högre än. Du kan bygga länkar på flera olika sätt, och det finns flera metoder och tekniker för att få länkar till sitt evergreen content, men det tar vi inte upp i den här artikeln!
Evergreen content sammanfattning
Om du vill ha regelbunden trafik till din webbplats eller blogg över lång tid, och inte publicera tio artiklar varje vecka, bör du satsa på evergreen content! Arbeta sedan med att behålla evergreen statusen på ditt innehåll genom att uppdatera ditt content och marknadsföra igen.