Content marketing är viktigt för alla företag och organisationer. Till skillnad mot mer traditionell marknadsföring skapar innehållsmarknadsföring betydligt fler leads och konverteringar. Vi kommer gå igenom fem anledningar till varför content marketing är viktigt, utifrån:
- Det är en strategi som är både långsiktig och skalbar
- Hjälper dig att vårda och konvertera leads
- Leder till ett helt ekosystem av marknadsföringskanaler
- Gör det möjligt att kommunicera med potentiella kunder
- Mer kostnadseffektiv sett över en längre tidsperiod
Content marketing som strategi är både långsiktig och skalbar
Content marketing är viktigt för att skapa en långsiktig tillväxt. Fördelen är att det går att skapa evergreen content, innehåll som är relevant över en längre tidsperiod.
- Genom att skapa innehåll som intresserar och engagerar går det att få bättre ranking hos sökmotorer för olika sökord.
- Den organiska trafiken ökar över tid när rankingen stiger.
- Reklamkampanjer och betalda annonser slutar leverera trafik när perioden är över.
Innehållsmarknadsföring ger resultat långt efter att den skapas. Det går även att planera och schemalägga i god tid inför olika säsonger, vilket gör att det går att vara ledig.
Relaterad artikel: Evergreen content: Allt du behöver veta
Hjälper dig att vårda och konvertera leads
Med content marketing är det lätt att öka konverteringar, du bygger relationer och nya möjligheter att kommunicera med leads och kunder. Det är även enklare att skapa tillit och en meningsfull resa för besökaren.
Personer som besöker webbplatsen lär känna företaget och hur företaget kan lösa olika behov. Därefter är det troligare att de väljer att handla på erbjudanden. För att skapa bra content är det viktigt att arbeta med SEO. Ett bra verktyg är Google Trends som ger insikt i vilka sökningar som görs.
Leder till ett helt ekosystem av marknadsföringskanaler
Genomtänkt och bra content skapar massor av möjligheter och många olika marknadsföringskanaler.
- Det går att dela på olika sociala medier där målgruppen finns, oavsett om det rör sig om blogginlägg eller videos.
- Content går att dela i nyhetsbrev eller vid betalda annonskampanjer på exempelvis Facebook.
- Bra innehåll delas även av personer till vänner, familj och kollegor.
Genom att du når ut till fler i många olika kanaler ökar chanserna att det leder till leads och konverteringar.
Gör det möjligt att kommunicera med och utbilda potentiella kunder
Du får möjlighet att kommunicera på ett helt nytt sätt med din målgrupp. Content som skapar engagemang ger mottagaren värde. Du har även möjlighet att hjälpa dina potentiella kunder genom att utbilda dem. Inte bara kring dina erbjudanden utan kring olika ämnen som relaterat till företagets nisch.
Genom att skapa personligt och tilltalande content går det att profilera sig. Det gör det även lättare att skilja sig från konkurrenter med innehåll som ger nytta och som besökare delar med sig till andra.
Mer kostnadseffektiv sett över en längre tidsperiod
Det går att få ut mer av content marketing med en mer begränsad budget. Samtidigt genererar det mer leads och ökar konverteringar sett över tid. Det gör att content marketing är viktigt för mindre företag eller nystartade företag med en mindre marknadsföringsbudget.
Däremot behöver du räkna med att det tar lite tid innan det går att se resultat. Det krävs även en hel del arbete i kombination med en plan för innehållsmarknadsföring.
Content marketing är viktigt - sammanfattning
Content marketing är viktigt för att kunna skapa en bättre relation med kunder och leads. Det är mer kostnadseffektivt över tid men kräver en del arbete. SEO-strategin är mycket viktig vid innehållsmarknadsföring då det är avgörande för att rätt målgrupp ska hitta företaget.
Content går även att dela i och skapar ett helt ekosystem av marknadsföringskanaler. Från sociala medier till nyhetsbrev och att personer väljer att dela ett inlägg. Dessutom får du möjlighet att skapa innehåll som utbildar och informerar leads och kunder, inte bara om produkter utan din nisch. Content marketing är viktigt eftersom det är mer kostnadseffektivt över tid.