Skillnaden mellan marknadsföring och PR

Skillnaden mellan marknadsföring och PR kan ibland bli svår att se. Även om de många gånger går hand i hand, finns det flera skillnader!
Skillnaden mellan marknadsföring och PR

Skillnaden mellan marknadsföring och PR är ibland svår att se, även för de som arbetar inom branschen. Även om mål och vissa metoder är väldigt lika, finns det en tydlig uppdelning mellan de två.

Enkelt förklarat, marknadsföring fokuserar på att försäljningen genom att marknadsföra produkter, tjänster eller affärsidéer. PR, eller Public Relations, är mer fokuserad på varumärkets positiva rykte, oavsett om det är ett företag eller en person.

Målen för marknadsföring och PR

Målen för ett team inom PR handlar om: 

  • Sälja en produkt, varumärke, eller person genom att arbeta på att skapa ett positivt rykte. Detta genom olika kommunikations kanaler som till exempel media och sociala kanaler.

Målet för marknadsföringsteamet fokuserar på: 

  • Nå kunder och driva igenom försäljning.
  • Att öka försäljningen är ett nyckeltal som också teamet utvärderas mot.

Vardagligt arbete för marknadsföring och PR

På daglig basis, fokuserar PR-teamet mestadels på följande arbetsuppgifter:

  • Administrera företagets meddelanden
  • Skapa pressreleases
  • Säkra möjligheter för ”public speaking”
  • Bygga företaget, varumärket eller personers rykte i media
  • Hantera förhållanden med media

En PR-byrå kan också hjälpa klienter med att skapa en kommunikationsstrategi eller en krishanteringsplan. 

De som arbetar med marknadsföring fokuserar istället på: 

  • Skapa och hantera kampanjer med annonser
  • Säkra traditionella och digitala annonsmöjligheter
  • Genomföra marknadsundersökningar för kommande marknadsföringskampanjer
  • Skapa material för nya lanseringar, broschyrer, PDF’s och liknande
  • Hantera företagets eller varumärkets sociala medier
Marknadsföring och PR

Mätningar för marknadsföring och PR

När PR-teamet tittar på data och statistik, är de extra intresserad av: 

  • Antalet positiv press som har skapats online, i specifikt media
  • Priser som har vunnits på industrirelaterade event
  • Extra ”buzz” som har skapats från sociala medier, till exempel via influencers 
  • Det allmänna mottagandet av ”buzzet” etc

Marknadsföringsteamet å andra sidan, mäter istället:

  • Möter kampanjen försäljningsmålet?
  • ROI från olika strategier och kampanjer
  • Gjorde ”buzzet” eller ökningen av trafiken till webbplatsen, att försäljningen ökade?
  • Ökade antalet följare efter att innehållet marknadsfördes på olika plattformar?

Målgrupper för marknadsföring och PR

Generellt finns det en skillnad på målgruppen som marknadsföring och PR utvecklar sina kommunikationsstrategier kring. 

  • Målgruppen som teamet för PR vanligtvis försöker nå är virtuellt obegränsat. De kanske fokuserar på personligt- eller kampanjbaserade strategier för att nå konsumenter, media eller till och med anställda. Beroende på företagets nuvarande behov, kan PR skapa individuella kommunikationer för investerare samtidigt som de arbetar på att skapa ”buzz” kring en pressrelease.
  • Målgruppen för marknadsföringsteamet är ofta bredare, med tanke på att de antingen vill nå ut till kunder eller prospekts (då antar vi att PR hanterar intern kommunikation). Teamet för marknadsföring kan också arbeta med ABM, digital marknadsföring och e-postmarknadsföring som involverar segmentering och att nå specifika grupper, till exempel potentiella nya kunder eller nuvarande kunder.

Sammanfattning

Även om det finns flera stora skillnader mellan marknadsföring och PR, kan de inte helt arbeta på varsina håll. För att vara framgångsrik i dagens media behöver marknadsföring och PR samarbeta. Marknadsföring på sociala medier och influencer marketing är två strategier som både marknadsföring och PR behöver hantera.

Det finns också flera fördelar att samarbeta mellan marknadsföring och PR strategier, till exempel med innehåll på olika plattformar, ytterligare optimeringsmöjligheter, att fortsätta med att marknadsföra varumärket, och mycket mer! 

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!