Skillnaden mellan marknadsföring och PR är ibland svår att se, även för de som arbetar inom branschen. Även om mål och vissa metoder är väldigt lika, finns det en tydlig uppdelning mellan de två.
Enkelt förklarat, marknadsföring fokuserar på att försäljningen genom att marknadsföra produkter, tjänster eller affärsidéer. PR, eller Public Relations, är mer fokuserad på varumärkets positiva rykte, oavsett om det är ett företag eller en person.
Målen för marknadsföring och PR
Målen för ett team inom PR handlar om:
- Sälja en produkt, varumärke, eller person genom att arbeta på att skapa ett positivt rykte. Detta genom olika kommunikations kanaler som till exempel media och sociala kanaler.
Målet för marknadsföringsteamet fokuserar på:
- Nå kunder och driva igenom försäljning.
- Att öka försäljningen är ett nyckeltal som också teamet utvärderas mot.
Vardagligt arbete för marknadsföring och PR
På daglig basis, fokuserar PR-teamet mestadels på följande arbetsuppgifter:
- Administrera företagets meddelanden
- Skapa pressreleases
- Säkra möjligheter för ”public speaking”
- Bygga företaget, varumärket eller personers rykte i media
- Hantera förhållanden med media
En PR-byrå kan också hjälpa klienter med att skapa en kommunikationsstrategi eller en krishanteringsplan.
De som arbetar med marknadsföring fokuserar istället på:
- Skapa och hantera kampanjer med annonser
- Säkra traditionella och digitala annonsmöjligheter
- Genomföra marknadsundersökningar för kommande marknadsföringskampanjer
- Skapa material för nya lanseringar, broschyrer, PDF’s och liknande
- Hantera företagets eller varumärkets sociala medier

Mätningar för marknadsföring och PR
När PR-teamet tittar på data och statistik, är de extra intresserad av:
- Antalet positiv press som har skapats online, i specifikt media
- Priser som har vunnits på industrirelaterade event
- Extra ”buzz” som har skapats från sociala medier, till exempel via influencers
- Det allmänna mottagandet av ”buzzet” etc
Marknadsföringsteamet å andra sidan, mäter istället:
- Möter kampanjen försäljningsmålet?
- ROI från olika strategier och kampanjer
- Gjorde ”buzzet” eller ökningen av trafiken till webbplatsen, att försäljningen ökade?
- Ökade antalet följare efter att innehållet marknadsfördes på olika plattformar?

Målgrupper för marknadsföring och PR
Generellt finns det en skillnad på målgruppen som marknadsföring och PR utvecklar sina kommunikationsstrategier kring.
- Målgruppen som teamet för PR vanligtvis försöker nå är virtuellt obegränsat. De kanske fokuserar på personligt- eller kampanjbaserade strategier för att nå konsumenter, media eller till och med anställda. Beroende på företagets nuvarande behov, kan PR skapa individuella kommunikationer för investerare samtidigt som de arbetar på att skapa ”buzz” kring en pressrelease.
- Målgruppen för marknadsföringsteamet är ofta bredare, med tanke på att de antingen vill nå ut till kunder eller prospekts (då antar vi att PR hanterar intern kommunikation). Teamet för marknadsföring kan också arbeta med ABM, digital marknadsföring och e-postmarknadsföring som involverar segmentering och att nå specifika grupper, till exempel potentiella nya kunder eller nuvarande kunder.
Sammanfattning
Även om det finns flera stora skillnader mellan marknadsföring och PR, kan de inte helt arbeta på varsina håll. För att vara framgångsrik i dagens media behöver marknadsföring och PR samarbeta. Marknadsföring på sociala medier och influencer marketing är två strategier som både marknadsföring och PR behöver hantera.
Det finns också flera fördelar att samarbeta mellan marknadsföring och PR strategier, till exempel med innehåll på olika plattformar, ytterligare optimeringsmöjligheter, att fortsätta med att marknadsföra varumärket, och mycket mer!