Vilka SEO trender blir viktigast under 2022? Varje år tänker vi göra en trendspaning för att ta reda på vilka SEO trender som du behöver ha extra koll på, det kommande året. Vissa kommer att vara med några år, och bli mer och mer viktig att tänka på.
Här är SEO trender 2022!
SEO trender 2022: De 7 viktigaste att hålla koll på
- Fokus på användarens sökintention (search intent)
- Förbättra webbplatshastigheten
- Uppdatera gammalt content
- Tänker på användarvänligheten
- Mobilanpassad webbplats är ett måste
- Lokal SEO och röstsök
- Automatisering och AI
1. Fokus på användarens sökintention
Att det bör ligga ett stort fokus på sökintentionen är inte direkt en trend, det har varit viktigt i flera år. Däremot gäller det att hänga med och sökintentionen ändras ständigt, därför är den med som en av kommande SEO trender 2022.
Sökintentionen handlar om att förstå vad besökaren är ute efter när denne söker på Google. Då kan vi enklare skapa innehåll för landningssida som ger svar på sökningen. Det här arbetar Google mycket med, att kunna presentera sajter som passar bäst in på sökarens avsikt.
Det är först när du förstår syftet bakom en sökning som du kan skapa rätt innehåll och därefter också ranka högre i sökresultatet. Om du har koll på den här SEO trenden 2022 kan du få fler kunder och ökad försäljning.
2. Förbättra webbplatshastigheten
Webbplatshastigheten har länge varit med som SEO trend, och SEO trender 2022 är inte annorlunda. När fler och fler använder Google på språng, oavsett om det är på laptop eller på mobil, har det blivit avgörande med snabba webbplatser. Det här är en av anledningarna till att Google lanserade Core Web Vitals.
Google analyserar, med Core Web Vitals:
- Hur lång tid det tar för ditt största element på webbplatsen att ladda
- Hur många element på sidan som flyttar sig under laddningen
- Hur lång tid det tar för olika element på en sida att reagera på ett klick
Egentligen så analyserar Google hur lång tid det tar för användaren att interagera med ditt innehåll. Efter att en besökare har landat på din hemsida, hur lång tid tar det för användaren att hitta informationen som de sökte efter.
3. Uppdatera gammalt content
Många publicerar idag sökmotoroptimerat innehåll på sin webbplats och även om det är ett stort fokus för SEO, att publicera nytt innehåll, är det också ett stort fokus på att förnya innehållet. Därför är att uppdatera gammalt content en av våra SEO trender 2022.
Genom att uppdatera gammalt content kan du återfå eller förbättra:
- Rankningar
- Webbplatstafik
- Försäljning
Dessutom, krävs det mindre tid att förnya innehållet än att bara skapa nytt. När du funderar på din SEO strategi framåt, tänk på att ta med det här. Speciellt om du har arbetat med SEO på din webbplats i flera år.
Relaterad artikel: Uppdatera gammalt content på webbplatsen
4. Tänker på användarvänligheten
En annan av våra SEO trender 2022 är att tänka på användarvänligheten. Det har blivit viktigt att skapa en positiv användarupplevelse på våra sajter. Speciellt när det kommer till e-handeln, under pandemin har fler internethandlat och användarupplevelsen i webbshoppen har blivit ännu viktigare.
För att skapa en bättre användarupplevelse kan du titta på:
- Att din webbplats är säker med SSL-certifikat
- Din webbplats laddar snabbt för att användare ska hitta det de söker
- Skapa en navigering som gör det lätt för användare att hitta
5. Mobilanpassad webbplats är ett måste
Att mobilanpassa sin webbplats har varit viktigt under flera år, men desto mer efter år 2021. Under 2015 gjorde Google mobilanpassning till en rankningsfaktor och sedan år 2019 har sökmotorn också börjat indexera webbplatser genom mobilversionen och under 2021 har Google helt gått över till mobile-first indexering.
Om du vill kika hur mobilvänlig din webbplats är, kan du använda Google’s mobilvänlighetstest som är gratis. Du kan också använda Google’s Mobile Usability Report för att förstå vilka eventuella problem det är med din mobilversion av webbplatsen, och hur du löser dessa.
6. Lokal SEO och röstsök
Enligt Think With Google, är 30 % av alla mobila sökningar, lokala sökningar. Bland annat därför, är lokal SEO en av våra SEO trender 2022. Att använda Google My Business är det många som gör idag, men lokala sökningar kan glömmas bort. Tänk på att sökmotoroptimera lokalt, och även för flera orter och städer runt om ditt område.
Dessutom används röstsök allt mer vid lokala sökningar med mobilen. I USA år 2019, använde var tredje användare röstsök när de ska söka på Google. Det har också blivit vanligare med assistenter som Alexa från Amazon, Siri från Apple och Googles egna assistent, Google Assistant. Att sökmotoroptimera för lokal SEO och röstsök kommer alltså att vara en av SEO trenderna 2022.
Relaterad artikel: Röstsök och SEO: Hur fungerar det?
7. Automatisering
När artificiell intelligens (AI) fortsätter att förändra hur människor interagerar med innehåll på webben, kommer också AI att börja spela en nyckelroll i SEO-strategin. Därför blev automatisering och AI en självklart val av SEO trender 2022.
Vi kan också förvänta oss att både kvaliteten och kvantiteten på det AI-genererade innehållet kommer att öka drastiskt under 2022. Genom mängden av automatiserade tjänster, kommer också sökmotorer att få det svårare att hålla skräp utanför själva indexet.
Därför kommer det att vara viktigt att säkerställa så innehållet är värdefullt för besökare, trots att automatiseringsnivån är högre. Då kommer du att kunna undvika att din webbplats blir straffad och nedprioriterad i sökresultatet för att den skapar innehåll som inte betyder något för besökarna.
SEO trender 2022: Sammanfattning
Sammanfattningen av SEO trender 2022, blir helt enkelt att ha mest fokus på användaren och besökarna till webbplatsen. Vad är deras syfte med sökningen? Det är först då som vi kan producera bra innehåll som verkligen hjälper användaren.
Dessutom ställer Core Web Vitals höga krav på att webbplatser faktiskt håller en hög teknisk nivå, för att gynna besökaren. Lycka till med ditt SEO-arbete under 2022!