SEO-texter: 10 tips för att lyckas med SEO-texter

När du arbetar med sökmotoroptimering är det enormt viktigt att skapa innehållsrikt och bra innehåll. Som skribent skriver jag väldigt många SEO-texter och i det här inlägget har jag samlat 10 tips för att lyckas med SEO-texter.

1. Gör en sökordsanalys och fokusera på ett specifikt sökord

Ur ett SEO-perspektiv är det bra om din sida och text fokuserar på ett sökord. För att kunna välja ett sökord som passar är det viktigt att genomföra en sökordsanalys. Detta kan du göra på flera sätt. Om du har kostat på dig ett verktyg som Ahrefs är det enkelt. Där får du förslag på passande sökord för din text, hur stor sökvolym som sökordet har samt hur svårt det är att ranka på det sökordet bland annat. 

Om du inte har något verktyg kan du med fördel också använda Sökordsplaneraren i Google Ads eller Google Trends. Tänk på att testa olika sökord för att se vilken sökvolym som finns på orden för att inte använda ett sökord som kanske inte så mycket i Sverige söker på.

SEO-texter

2. Vad har användare för intentioner?

När någon utför en sökning på Google har den personen en intention. Det kan vara att användaren vill hitta information om ett speciellt ämne eller att de letar efter en webbshop eller webbplats där de kan köpa en specifik produkt eller tjänst. Innan du börjar med dina SEO-texter bör du därför tänka på vilka intentioner som användare har när de söker på ditt valda sökord. Letar de efter innehåll som är informativt eller säljande?

3. Skapa en passande rubrik och använd underrubriker

Rubriken är bland det viktigaste när det kommer till dina SEO-texter. Den ska fånga intresse och även beskriva vad din text handlar om. Något som du behöver ha i åtanke när du skapar din rubrik är bland annat användarnas intentioner. Du bör också inkludera ditt sökord i rubriken och samtidigt se till att rubriken varken är för lång eller för kort. Det rekommenderas att rubriken inte är längre än 68 tecken långt. Mellan 50-68 tecken kan vara lagomt att förhålla sig till.

SEO-texter

Har din text inte några underrubriker kan det vara svårt att läsa den. Därför är det bra att använda sig av underrubriker i texten. Ett tips är att namnge underrubrikerna så läsaren vet vad det kommande stycket kommer att handla om. Från ett SEO-perspektiv är det också bra att använda sökordet i ett fåtal men inte alla underrubriker.

4. Se till att skapa lättlästa SEO-texter

Vid skrivandet av SEO-texter är det viktigt att skriva för användaren, därför bör också texten vara lättläst. Troligtvis kommer användaren att gå till någon annan sida om din text är väldigt svårläst. För att göra en text lättläst kan du tänka på följande tips: 

  • Använd gärna punktlistor
  • Använd korta meningar och stycken
  • Använd dig av ett språk som besökare förstår lätt, undvik för många branschtermer och fackterminologi
  • Använd underrubriker för att skapa en lättläst text
  • Använd dig av bilder och illustrationer

5. Att skapa en intresseväckande inledning

För att besökaren ska vilja fortsätta läsa din artikel är det viktigt att skapa en intresseväckande inledning. Det kan vara bra att i den berätta vad artikeln kommer att handla om. Ett tips är dock att inte berätta för mycket detaljer, du vill bara väcka intresset för besökaren så denne läser vidare!

6. Källhänvisning i dina SEO-texter

Något som de flesta lärde sig i skolan är att både vara källkritisk och även att alltid hänvisa till källor. Detta gäller även i SEO-texter. Tar du med någon intressant fakta från en undersökning – länka då till undersökningen! Ett annat bra sätt att göra din text mer användarvänlig är också att länka till andra relaterade artiklar.

7. Se upp för “keyword stuffing”

Algoritmerna har under åren utvecklats och idag känner den till om sökorden används för mycket eller på ett onaturligt sätt i texten. Det här kallas för keyword stuffing och får idag en motsatta effekt, det leder till sämre position i sökresultaten. Se därför till att använda sökordet ett fåtal gånger samt jämnt fördelat i din text.

SEO-texter - keyword stuffing
Exempel på keyword stuffing

8. Dubbelkolla att din text är unik

Se alltid till att din text är unik! Självklart kan du använda dig av citat och liknande, men kopiera aldrig någon annans text. Tidigare har jag tipsat om Copyscape, där du kan dubbelkolla att din text är unik. Den kostar lite men skriver du flera texter är det definitivt värt pengarna.

9. Fundera över längden på dina SEO-texter

Flera undersökningar visar att det finns ett samband mellan längre texter och positionerna i Google. Det gäller alltså att tänka på längden för att synas långt upp i sökresultatet. Enligt Backlinko’s undersökning ligger genomsnittslängden på 1 890 ord för att hamna på Google förstasida. Detta varierar såklart beroende på vilket sökord du vill ranka på. Många gånger räcker det med att skriva omkring 500-1 000 ord.

10. Skapa en sammanfattning eller summering

Slutligen är det alltid bra att göra en sammanfattning eller en summering av din text. Sammanfatta de viktigaste punkterna som du vill att besökaren ska ta med sig efter att ha läst din text.

SEO-texter - Sammanfattning

Att skriva SEO-texter kan vara lite knepigt och det finns flera punkter att tänka på. Använd gärna det här inlägget som en checklista så har du kommit en bra bit på vägen med dina SEO-texter.

Vill du istället att Norrlands Webbyrå ska skriva dina SEO-texter är det bara att höra av dig.

Och du, kolla gärna in våra inlägg om hur man skriver bra produkttexter och vanliga misstag inom SEO.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp
Dela på pinterest

Liknande inlägg

strategier inom copywriting
Copywriting

7 strategier inom copywriting som proffs använder

Strategier inom copywriting är fördelaktigt för dig som vill ha mer trafik, fler leads och ökad försäljning. Läs vårt inlägg för 7 strategier inom copywriting som proffs använder.

storytelling
Content writing

Storytelling: Allt du behöver veta

Storytelling handlar om att använda olika berättartekniker för att fånga uppmärksamhet bland människor. Här finns allt du behöver veta om storytelling.

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content