Marknadsföra hemsida: 10 framgångsrika tips

marknadsföra hemsida

Du är klar med att skapa din hemsida och vill nu att alla ska se den. Men hur går man tillväga för att marknadsföra en hemsida

Läs vidare, så kommer du att se 10 framgångsrika tips för hur du kan marknadsföra din hemsida – helt kostnadsfritt.

Så kan du marknadsföra en hemsida

  1. Sökmotoroptimera hemsidan
  2. Arbeta med e-postmarknadsföring
  3. Starta en blogg
  4. Gästblogga
  5. Börja marknadsföra hemsidan i sociala medier
  6. Lägg till din webbplats på olika digitala samlingar
  7. Publicera på forum
  8. Referenser
  9. Glöm inte din signatur!
  10. Fokusera på kvalitet

1. Sökmotoroptimera hemsidan

Du är säkert inte förvånad att vårt första tips är att sökmotoroptimera hemsidan. Genom att optimera sajten för sökmotorer, dessutom tidigt, har du större chans att ranka högt i sökresultatet. Dessutom (som vi alltid påpekar) så tar SEO tid och engagemang. 

Genom att börja tidigt att sökmotoroptimera, kan du också slå två flugor i en smäll. Bland annat kommer du att märka detta under våra senare tips, som till exempel gästbloggning.

2. E-postmarknadsföring

Det finns en anledning till att e-postmarknadsföring rekommenderas för att driva trafik till bloggen eller hemsidan. Den här typen av marknadsföring har bevisat vara effektiv gång på gång. Generellt sett kan ROI vara upp till 4 400 % på e-postmarknadsföring.

Nyhetsbrev och andra mail är väldigt effektiv eftersom det är en direktlänk mellan dig och dina kunder (eller potentiella kunder). När du tar med nya artiklar i ditt nyhetsbrev kan du också öka trafiken till din webbplats, alltså är det en väldigt bra idé för att marknadsföra hemsidan. 

3. Starta en blogg

När du funderar du hur ska marknadsföra din hemsida, är en blogg en mycket bra idé. Det kommer dels driva trafik till hemsidan, eftersom du regelbundet publicerar nya artiklar. Dels kommer det också hjälpa din SEO, eftersom du har fler chanser (på fler sökord) att ranka högre i sökresultatet.

Företag som har en blogg får 55 % mer besökare till sin webbplats, jämfört med företag som inte har en blogg.

HubSpot

Genom att starta en blogg på din hemsida, kan du också visa din kompetens för potentiella kunder samtidigt som du sprider ditt varumärke.

4. Gästblogga

Med hjälp av gästbloggning kan du marknadsföra din hemsida ytterligare. När du samarbetar med någon och skriver ett gästblogginlägg, kommer deras besökare och läsare att läsa din artikel. Det är en perfekt möjlighet att sprida ditt varumärke, din expertis och marknadsföra din hemsida. 

Dessutom kan du erbjuda gästbloggare att skriva artiklar till din nystartade blogg! Oftast brukar gästblogginlägg också marknadsföras på sociala medier.

5. Börja marknadsföra hemsidan i sociala medier

Nu när du har skapat webbplatsen och ska marknadsföra din hemsida, har du säkert koll på att sociala medier är otroligt effektivt. Oavsett om du vill lägga lite pengar eller inte, kommer sociala medier hjälpa dig med försäljningen. 

Om du funderar på att använda lite likvida medel för annonsering på sociala medier – kör! En av de sakerna som är så bra med annonsering i sociala medier, är att du kan bestämma budget helt själv. Därför gör det inte så mycket att testa sig fram, och framförallt A/B testa annonser för att ta reda på vad som fungerar.

Marknadsföra hemsida

6. Lägg till din webbplats på olika digitala samlingar

Med digitala samlingar menar vi till exempel Google My Business, hitta.se och liknande sajter. Tillsammans med sökmotoroptimering kan du enklare driva mer trafik till din webbplats. 

Relaterad artikel: Vad är Google My Business?

7. Publicera på forum

När du har bestämt dig för att marknadsföra din hemsida, testa att använda olika forum. Ett sätt är att använda Reddit för att marknadsföra en hemsida och låta andra bestämma om det är värt att rösta upp. Men det är viktigt att bara lägga till länk till din webbplats där det passar, spamma alltså inte. 

Ett annat alternativ är att leta efter bransch relaterade forum. Där kan du antingen ge dig in i en tråd eller starta en egen.

8. Referenser

Referenser och omdömen är starka medel för att marknadsföra en hemsida. Här kan du göra på olika sätt. Antingen kan du be dina kunder att marknadsföra din hemsida och dig på sina sociala medier.

Eller så kanske du har varit kund? Till exempel kanske en webbyrå har byggt din webbplats, då kan du vara deras referens och be om att få en länk till din hemsida. 

9. Glöm inte din signatur!

Din e-postsignatur är både underskattad och ett kraftfullt sätt att marknadsföra din hemsida. Se till att din signatur inkluderar företagslogotyp, länkar till sociala medier och webbplats, samt annan viktig kontaktinformation. Tack vare din signatur kan du marknadsföra din hemsida och företag med varje e-post du skickar.

10. Fokusera på kvalitet

När du lär dig att marknadsföra en hemsida, borde ditt fokus finnas på att publicera informativt innehåll med hög kvalitet. Oavsett vilka marknadsföringsstrategier du väljer, borde det här alltid vara fokus. Prioritera alltid kvalitet före kvantitet. Det kommer att gynna ditt företag i längden. 

Marknadsföra hemsida sammanfattning

Nu har du massor av medel att använda för att marknadsföra din hemsida! Eftersom de flesta i den här artikeln är gratis, kan du starta redan nu och testa dig fram. Du kommer att märka vad som fungerar bättre och sämre just för dig, optimera det och kör vidare! 

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

KPI:er
Digital marknadsföring

KPI:er: Den ultimata guiden till nyckeltal

KPI:er används ofta inom digital marknadsföring för att kunna utvärdera marknadsföringsinstatser. Här kan du läsa allt om KPI:er!