Skapa en hemsida: Frågor du bör ställa dig

Skapa en hemsida

Du har säkert hört tidigare att företagets webbplats är ansiktet utåt? Hemsidan är också företagets bästa säljare som ska finnas där 24/7. Den ska vara anpassad för alla enheter och svara på de flesta frågor. Men hur skapas en toppenbra hemsida? 

Här har vi samlat några frågor som du bör ställa dig när du ska skapa din hemsida!

Vad är målet med webbplatsen?

Det allra första du bör fundera på när du ska skapa en hemsida, är såklart vad målet är med webbplatsen. Ska sajten fungera som en informationscentral till företaget? Eller ska den generera försäljning i form av en webbshop? Om du inte sätter upp mål och syfte med webbplatsen, hur ska du då veta hur du ska strukturera den?

Hur ska strukturen se ut?

En annan faktor som är viktig att fundera på, är hur informationen på din nya hemsida ska paketeras. Att strukturera innehållet på ett tydligt och informativt sätt är viktigt för att alla dina besökare ska kunna hitta rätt. 

Din webbplats ska kunna vara strukturerad bra för alla sorters människor, oavsett jobbtitel eller syfte med att besöka hemsidan. Dessutom är det viktigt ur ett SEO-perspektiv. Dels för att många av dina besökare förhoppningsvis kommer från Google och dels för att sökmotorn ska förstå vad din webbplats handlar om. 

Hur mycket kontroll vill du ha?

När du ska skapa din hemsida är det också viktigt att fundera på hur mycket kontroll du vill ha. Vem ska hålla webbplatsen uppdaterad efter att den har lanserats? Dels behöver webbplatsen uppdateras rent tekniskt – CMS, plugins (tillägg) och webbhotell.

Dels behöver den kanske också uppdateras med nya artiklar, ändringar av bilder eller texter. Vill du göra det själv eller vill du outsourca till en webbyrå? Det är bra om du tar den här frågan innan du väljer plattform på webbplatsen, eftersom svaret kan påverka vilket CMS du väljer.

Hur ska webbplatsen se ut?

Kommer du vilja skapa en helt ny hemsida eller vill du uppdatera en webbplats som redan existerar? Vill du kanske uppdatera varumärket helt och hållet? Det här är viktiga frågor när du ska skapa en hemsida. 

Undersökningar visar på att 38.5 % av besökare lämnar en webbplats för att den har för dålig eller gammal design. Har du till exempel en grafisk profil som kan följas? Ta en fundering på vilken känsla du vill förmedla med din webbplats och vilka andra sidor som inspirerar dig. Det är bättre att få till designen på en gång än att behöva göra om den gång på gång, på grund av knackig kommunikation.

Vem ska bygga webbplatsen?

Nästa fråga är vem som faktiskt ska bygga webbplatsen. Det finns idag många lösningar som Wix, Squarespace och Webflow som många använder för att skapa en hemsida själv. Det är relativt enkelt och webbplatsen kommer att fungera okej. 

Så vad är egentligen nackdelarna? Allt förutom det vi nyss nämnde. Webblösningarna erbjuder enkla mallar som fungerar jättebra till en viss gräns. Däremot är de inte SEO-anpassade eller anpassade efter just din grafiska profil. Dessutom behöver du lägga in allt innehåll själv och det krävs en del tid för att lära sig systemet. Om det här är en lösning för dig, beror egentligen på vilken typ av webbplats du vill ha.

När ska man ta hjälp av en webbyrå?

Då kanske du undrar, när är det dags att ta hjälp av en webbyrå, som oss? 

  • När du själv inte har tiden att skapa en hemsida
  • När din webbplats ska uppdateras, vara levande och modern långsiktigt
  • När du behöver skapa formulär, koppla på bokningssystem eller andra automatiseringar
  • När du vill analysera din webbplatstrafik eller koppla på Google Analytics
  • När du vill ha en lösning som är skräddarsydd specifikt för ditt företag
  • När du vill att din webbplats ska vara anpassad för alla enheter

Skapa en hemsida: Sammanfattning

Dessa frågor är bra att besvara även om du tar hjälp av en webbyrå när du ska skapa en hemsida. Tänk på att alltid vara tydlig med dina önskemål och synpunkter, för att din webbplats ska bli precis som du tänkt dig!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg