Att satsa på ny design på din webbplats är lika viktigt som att uppdatera ett företags fysiska skyltfönster. Design är mer än att webbplatsen ser tilltalande ut, den ska vara lätt att navigera och ta besökaren dit den vill – oavsett vilken enhet som används. Här kan du läsa 15 anledningar till en ny design på din webbplats och varför det behövs.
1. Webbplatsen har en omodern design
- Ingen har arbetat med designen på flera år
- Vid jämförelser med liknande företag upplevs designen föga tilltalande och tråkig
- Sidan lockar inte längre trafik och besökare stannar inte kvar
Ser sidan omodern ut i jämförelse med andra är det dags att uppdatera designen. Samtidigt är det viktigt att testa funktioner och responsivitet.
2. Besökare upplever att sidan är svår att använda
- Besökaren stannar bara en kort stund på webbplatsen, i snitt under 10 sekunder
- Webbplatsen genererar en hel del trafik men det sker inga konverteringar eller lönsamma leads
- Du kan se i bland annat Google Analytics verktyg att besökaren inte planerad väg på webbplatsen
Det finns bra verktyg som låter dig analysera besökares agerande på webbplatsen. För att komma till rätta med designen bör även webbplatsen moderniseras med fokus på UI- design.
Relaterad artikel: Google Analytics: 10 saker du kan mäta
3. Webbplatsen är inte utformad för rätt målgrupp
- Det är mycket trafik på webbplatsen och när ni analyserar sökfunktionen finner ni att besökare letar efter något ni inte erbjuder
- Mängden trafik riktas främst till ett visst segment men resten av utbudet ignoreras
Här är det viktigt att börja om med en ny design på din webbplats men utifrån analys av buyer persona och målgrupp.
Relaterad artikel: Buyer persona: Den ultimata guiden
4. Företaget ändrar stil och inriktning
- Den grafiska designen, från logga till varumärkets framtoning stämmer inte längre överens med företagets profil eller utbud
Krävs det att hela varumärket inklusive budskap behöver uppdateras, behövs en totalt ny design på din webbplats. Det kräver analys, marknadsstrategi och genomtänkt lansering.
Relaterad artikel: Grafisk profil: Vad är det och varför behöver alla företag ha en?
5. Webbplatsen ska marknadsföra nya produkter eller tjänster
- Det är bara enstaka erbjudanden som lockar kunder, leads och leder till försäljning
- Konverteringar har generellt minskat över tid då det inte finns något nytt eller lockande på sidan
Att ge designen en uppfräschning då och då i samband med en lansering gör att hemsidan blir spännande. Det lockar leads och väcker nytt intresse hos befintliga kunder.
6. Du ser ingen relevant trafik, leads och upplever uteblivna försäljningar
- Trafiken till webbplatsen är jämn och på relativt höga nivåer. Däremot blir det inga relevanta leads och försäljningen motsvarar inte trafiken
- Sidan rankas bra i Google Search Console på vissa sökord, men de är inte relevanta för utbudet
- Besökare frågor i formulär eller via chatten efter tjänster eller produkter ni inte erbjuder
SEO-problem kan leda till att sidan rankas på fel sökningar. Gå igenom både sökord och metadata så dessa inte är missvisande. Designen och strukturen på sidan kan också förvirra sökmotorer och besökare.
7. Din konverteringsgrad börjar sjunka
- Webbplatsen har haft bra trafik med många konverteringar. Trots att inga ändringar eller uppdateringar har gjorts på webbplatsen har konverteringar dalat
Undersök vart du tappar kunder. Långsamma laddningar eller 404-fel på olämpliga ställen leder till drastiskt minskade konverteringar, det behöver du tänka på vid ny design på din webbplats.
8. Det finns många fel och buggar
- Trafiken och konverteringar minskar drastiskt. Du får mindre kontakt med besökare via olika kanaler
- Vissa delar av webbplatsen besöks inte alls
Det kan bero på att det saknas uppdateringar för tillägg, buggar och fel drar ner hela webbplatsen. Arbeta igenom hela webbplatsen för att lokalisera fel, uppdatera och åtgärda.
Relaterad artikel: 404-fel och redirects: Allt du behöver veta
9. Designen är inte tillräckligt responsiv
- Trafiken visar att besökare använder mobilen men mobilversionen har sämre prestanda och funktionalitet än desktop-alternativet
- Använder du Google Search Console får du troligen aviseringar om användarproblem som hör ihop med mobilversionen
Google Search Console är ett bra verktyg att använda för att hitta fel som konstigt beskurna bilder och andra problem med responsiviteten Du kan även testa här om webbsida är mobilanpassad.
Relaterad artikel: Responsiv webbdesign: Fokusera på användaren
10. Den är inte mobile-first (mobilanpassad)
- Webbplatsen rankas bra för olika sökord men övervägande trafiken kommer från desktop-användare
- Vid tester får du betydligt bättre betyg på desktopversionen gentemot mobilversionen
Mobilversionen är inte bara viktig för sökmotorer, många besökare och kunder använder mobilen för att utföra alla sina ärenden. Google och andra sökmotorer utgår från mobile-first, läs mer om mobile-first indexering vid ny design av din webbplats.
Relaterad artikel: Mobile-first indexering: Vad innebär det?
11. Programvaror behöver uppdateras
- Sidan går ned ofta och administratörer klagar på att det är segt att arbeta
- Teman och olika tillägg leder till att sidan inte fungerar som den ska
Det innebär att se över allt från CRM-system till integreringar, teman och tillägg. Här krävs det i regel mer avancerad genomgång av en webbutvecklare och administratörer.
12. Marknadsförings- och försäljningsstrategier behöver förändras
- Sidan saknar försäljningsstrategier i form av kampanjer eller säljfunktioner
- Även om webbsidan har en blogg så är det få besökare eller ingen spenderar tid där
- Det finns ingen organisk trafik eller hänvisad trafik (referral), du får heller ingen trafik från sociala medier
Ofta är det SEO-strategin som behöver ses över tillsammans med kopplingar till sociala medier.. Det kan krävas ett omtag av marknadsförings-och försäljningsstrategier som helhet.
13. Konkurrenter tilltalar dina kunder mer
- Använder du exempelvis Ahrefs kan du upptäcka att konkurrenter får mer trafik och högre ranking än din webbplats
- Kunder skickar förfrågningar med länkar till andra sidor och undrar om det går att göra något liknande
Stödjer undersökningar och tester att konkurrenter lockar mer så är det dags att planera en uppdatering och modernisering av designen.
14. Besökare och kunder klagar på webbplatsen
- Besökare och kunder börjar skicka negativ feedback. Det kan vara allt från att lämna omdömen på sociala medier och sökmotorer till chatten och kontaktformulär
- Feedbacken kan kopplas till UX eller UI-relaterade funktioner
Se över och analysera feedbacken för att identifiera problemen. Arbeta sedan strategiskt för att lösa designproblem.
15. Företaget vill tillfälligt ändra utseendet på webbplatsen
E-handlare kan med fördel arbeta med tillfälliga designändringar som inför vissa högtider eller mer säsongsbetonat. Det ger kunder och leads inspiration och ökar konverteringar. I dessa fall behövs bara mindre och tillfälliga ändringar.
Ny design på din webbplats - sammanfattning
Är webbplatsen designad för många år sedan kan både den grafiska profilen, UI och UX-design behöva en uppdatering.
En ny design på din webbplats kan behövas för att den ska vara responsiv och fungera oavsett enhet besökaren använder. För både sökmotorer och användare är mobil-first viktigt. Det är även viktigt att arbeta med SEO, inklusive metadata för att rätt personer ska hitta rätt produkt.
Verktyg som Google Search Console och Ahrefs är bra för att identifiera brister, även feedback från besökare och kunder är viktiga. Tänk även på att målgruppsanalyser är en viktig del vid framtagande av en ny design till din webbplats.