En grafisk profil fungerar som en riktlinje till hur företaget ska synas utåt. Som företagare är det många saker att tänka på, men en av de viktigaste sakerna är att bygga varumärket. Vi vill ju att våra kunder enkelt ska hitta till oss och känna igen företaget.
I den här artikeln kan du läsa allt om grafiska profiler. du kommer att få svar på följande:
- Vad är en grafisk profil?
- Varför är den viktig?
- Vad bör den innehålla?
- Hur skapar man en grafisk profil?
- Hur används den?
Vad är en grafisk profil?
Den korta förklaringen är att den grafiska profilen fungerar som en guide till hur varumärkets visuella identitet och den externa kommunikationen ser ut.
Syftet är att verksamheten ska kunna kommunicera enhetligt för att bygga varumärket. En grafisk profil är grunden för att alla anställda på företaget ska veta hur varumärket agerar utåt.
Det behöver inte heller kallas för en grafisk profil, det finns många namn:
- Grafisk manual
- Brand guidelines
- Brand book
Varför är en grafisk profil viktig?
Företagets grafiska manual är viktig för att alla ska veta hur varumärkets visuella kommunikation ska se ut och hur tonaliteten ska vara. Om ditt företag anställer medarbetare kan de enkelt ta del av varumärkets grafiska profil, och sedan implementera den i deras vardagliga arbete med varumärket.
När varumärket är koncist och använder samma typ av färger, typsnitt, ikoner etc, kommer varumärkesigenkänning att skapas!
Vad bör den innehålla?
Vad en grafisk profil innehåller, beror på dig och ditt företag. Den skapas individuellt för alla verksamheter. Men några grunder som borde vara med är:
- Logotyp (hur den ska användas i olika format)
- Färgpaletter (på vilket sätt varumärkets färger ska användas)
- Typsnitt (när och var de olika typsnitten ska användas)
- Ikoner, mönster och symboler
- Tone of voice (hur företagets externa kommunikation ska vara)
Beroende på ditt företag, kan du också ta med olika mallar och riktlinjer för sociala medier. Men också mallar och riktlinjer för PowerPoint presentationer, broschyrer och visitkort.
Med din webbplats som grund, kan du också ta med hur knappar och andra visuella element ska användas.
Att skapa en grafisk profil
För att skapa en grafisk profil kan du använda Adobe Illustrator om du är proffs på det, annars fungerar också Canva jättebra. Börja med grunderna och gå sedan vidare med de bitar som du tycker är viktiga för just ditt varumärke.
Tänk på att, desto mer information du har med i din grafiska profil – desto enklare, tydligare och proffsigare kommer varumärkets identitet att vara!
Logotyp
Börja med din logotyp i den grafiska profilen. Ta med logotypen i olika format och olika färger. Se till att visa exempel på hur logotypen bör användas, och hur den inte bör användas. Här kan du med fördel också ta med favicon samt bakgrundsbilder bakom logotypen.
Färgpaletter
Nu har du säkert redan en logotyp klar, nästa steg blir att fastställa varumärkets färgpaletter. Ofta brukar man använda färger som finns i logotypen, och utöka dessa. Skapa olika paletter där du lägger in färgen tillsammans med hexkoden (det kommer att behövas). Glöm inte att ta med olika nyanser av dina färgpaletter, och kanske någon gradient också!
Typsnitt
Vanligtvis brukar företag ha tre typsnitt, du kan ha fler men det rekommenderas inte för att hålla det koncist. Välj ett typsnitt för dina rubriker, en annan för dina underrubriker och en för brödtext. Typsnitten bör vara i stil med varumärket.
Tänk på att välja ett läsvänligt typsnitt för just brödtexten, den ska vara enkel och lätt att läsa.
Ikoner, symboler och mönster
Annat visuellt material som brukar användas för företag är ikoner, symboler och mönster. Kanske du ha några egna ikoner eller symboler på din webbplats? Eller kanske ett specifikt mönster som du brukar använda för sociala medier eller andra material? Ta med det i den grafiska profilen, och hur de ska användas!
Tone of voice
Den här delen av den grafiska profilen handlar om hur varumärkets kommunikation ser ut. Ska varumärkets tonalitet vara roligt och skämtsamt? Eller ska det vara lyxigt och självsäkert? Kanske företaget ska vara personlig och varm? Det finns flera vägar att gå, men det är viktigt att bestämma det här (och ta med det i den grafiska profilen) för att alla som arbetar inom företaget ska kunna kommunicera på rätt sätt.
Sociala medier
I delen om sociala medier kan du ta med några exempel på olika inlägg för företagets sociala kanaler. Det här är extra viktigt för de som kommer att arbeta med varumärkets sociala medier. Då vet de exakt hur ert innehåll ska se ut för att vara koncist och bygga ett starkt varumärke.
Relaterad artikel: Så bygger du ett varumärke i sociala medier
Annat visuellt material
Om du gör en djupdykning kommer du att stöta på massor av annat visuellt material som ditt företag använder. Det kan till exempel vara:
- PowerPoint presentationer
- Broschyrer och affischer
- Annonser
- Olika dokument
- E-post signatur
- Informations- eller produktblad
- Visitkort
Det finns alltså massor! Dessutom kan du ta med element från webbplatsen också, till exempel hur knapparna ska se ut, hur en bloggartikel ser ut eller hur en banner ser ut. Allt detta är bra att ha med i en grafisk profil.
Hur används en grafisk profil?
Men nu när du har en grafisk profil, hur ska du egentligen använda den? Tänk så här, när du ska skapa nya visitkort till en medarbetare, då vet du exakt hur de borde se ut. Eller du kanske ska skapa en PowerPoint presentation, då kan du använda din grafiska profil som en riktlinje när du skapar din presentation.
Sammanfattning om grafisk profil
Med en grafisk profil har ditt företag en bra grund för att bygga ett riktigt starkt varumärke! Dessutom kommer arbetet att bli enklare och effektivare eftersom du inte behöver fundera på dessa punkter varje gång du ska skapa visuellt material.