404-fel och redirects: Allt du behöver veta

404-fel

Du kanske har stött på 404-fel när du har surfat på webben? Vanligtvis brukar det också stå att “Sidan kan inte visas”, men vad betyder egentligen det? 

I den här artikeln går vi igenom allt om 404-fel, och hur redirects (omdirigeringar) kan hjälpa dig.

Vad är 404-fel?

När det står “Error 404” eller “Page not found” på en sajt, betyder det att en standard HTTP-statuskod har uppstått när servern inte kan hitta det som har blivit begärt. Enkelt förklarat innebär det att sidan inte finns eller har brutits på något sätt.

Hur kan en sida med 404-fel se ut?

Det behöver inte nödvändigtvis stå 404-fel, det kan vara en rad olika fraser

  • 404
  • 404-fel
  • 404 not found
  • Fel 404
  • 404 sidan hittades inte
  • error 404 not found
  • HTTP 404 hittades inte

Vad orsakar 404-fel?

Anledningen till att 404-fel uppstår kan vara något av dessa fyra skäl:

  • Sidan har raderats från webbplatsen
  • URL-adressen har skrivits in fel
  • Sidan har flyttats och ingen omdirigering har skett eller så har den konfigurerats felaktigt
  • Servern fungerar inte (detta händer dock väldigt sällan)

Det optimala vore om inga sidor visar 404-fel på sajten, inkluderat externa länkar. Men om du har mer än tusen sidor på din webbplats, då är risken stor att det dyker upp ett 404-fel då och då. 

Varför är det negativt för hemsidan?

Flera 404-fel på din webbplats kan skapa stora problem, av flera olika anledningar.

Om vi börjar med användarens perspektiv, genom att hamna på sidor med 404-fel flera gånger när de surfar på din webbplats skapas en dålig användarupplevelse.

Bara genom att hamna på en sida med 404-fel kan användaren lämna webbplatsen. Det betyder att det kan kosta dig en kund. 

Dessutom kan 404-fel skada din SEO och dina rankningar. Det är inte en rankningsfaktor egentligen, och Google kommer inte straffa dig om du har flera sådana fel. Däremot, desto fler du har, desto svårare blir det för sökmotorer att indexera din webbplats. Ditt länkbygge kan också ta skada av detta, vilket i sin tur skadar dina rankningar.

Du kan också få problem med höga bounce rates om användare börjar lämna din webbplats på grund av 404-fel. Till skillnad från 404-fel, är bounce rate en rankningsfaktor och Google kan skada din webbplats om den har för hög bounce rate.

Kontrollera 404-fel

Men hur ska man då undvika 404-fel eller kontrollera att en webbplats inte har några? Det finns egentligen flera sätt att göra detta på. 

Många CMS-verktyg som tillhandahåller hjälpmedel för detta. Om du har byggt din webbplats med WordPress kan du enkelt installera ett tillägg (plugin) som checkar 404-fel åt dig och meddelar dig när det dyker upp.

Utöver det finns det flera webbplatser som du gratis kan kontrollera att det inte finns några 404-fel på din webbplats. Här är några exempel: 

404-fel

Så fixar du 404-fel

Här är fyra sätt du kan använda för att fixa dina 404-fel: 

  1. Skapa redirects (omdirigeringar): Det enklaste sättet att fixa 404-fel är att omdirigera användare till en annan relevant sida. Men se till att du omdirigerar dem till just en relevant sida, så du inte bara skickar dem till startsidan.
  2. Laga sidan: Om du märker att många klickar in sig på en sida som du har tagit bort och det finns ingen sida att omdirigera dem mot, fundera om du kanske ska laga sidan istället.
  3. Korrigera länken: När du har brutna länkar på din webbplats, då kan du enkelt laga länkarna för att leda användare mot den korrekta länken. Däremot kan du inte korrigera externa länkar, fundera på om du ska byta ut den istället.
  4. Skapa en 404-sida: Genom att skapa en 404-sida, kan du vara säker på att dina besökare inte känner irritation. Skapa en 404-sida som har lite humor och som leder besökare rätt.

Sammanfattning

Nu har du säkert stenkoll på 404-fel? Glöm inte bort, varje gång du ändrar en URL-adress – skapa en omdirigering (redirects). Dessutom, om du använder WordPress, installera ett tillägg (plugin) så får du notifieringar när det dyker upp brutna länkar, till exempel på externa länkar där mottagaren har ändrat eller tagit bort en sida.

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg