fbpx

Återanvända innehåll: Så skapar du en effektiv contentproduktion

återanvända innehåll

Att återanvända innehåll är den perfekta vägen att gå för att skapa en effektiv contentproduktion. Genom att återanvända content, och göra om den till andra typer av content och för andra plattformar, kan du ta vara på ditt bästa innehåll.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom några tips för att du ska kunna maxa din contentproduktion, genom att återanvända content!

Vilket innehåll ska återanvändas?

Hur vet man vilket innehåll som kan återanvändas? Börja med det content som är populärast. Vilka artiklar på din blogg har flest besökare? Vilka inlägg i sociala medier får mest engagemang? Hitta det innehåll som fungerar bäst just nu, och börja där! 

När du ska återanvända innehåll är det alltid bra att börja med det content som är populärast och som du redan vet fungerar för din målgrupp. 

Återanvända innehåll i olika format

Det enklaste sättet att återanvända innehåll är att göra om det till olika format. Du kan till exempel göra om en bloggartikel till en YouTube video! Då har du dessutom större chans att synas i det organiska sökresultatet. 

Innehåll som fungerar bra och får mycket trafik, går oftast att göra om till flera olika format och kanaler. Förutom en YouTube video, kan du också göra om bloggartikeln till ett podcast avsnitt eller dela upp den för olika inlägg i sociala medier som Instagram och LinkedIn.

återanvända innehåll

Återanvända innehåll kontinuerligt

När du har använt ditt tidigare content, kan du fortfarande skapa nytt innehåll som går att återanvända. Till exempel kan du varje år skriva en artikel om “SEO trender 2022” eller “Det här googlade svenskarna 2022” etc. Det finns innehåll för din bransch som kan återanvändas varje år, som dessutom är väldigt intressant för din målgrupp! 

Återanvänd video material

Många företag har mycket video material från reklaminspelningar, webinars och andra inspelningar. Kanske du också har det? Återanvänd video materialet till olika format, du kan lägga upp reels på Instagram eller tips på YouTube! 

Evergreen content

Evergreen content kallas innehåll som är tidlöst, den här typen av content fungerar alltså oändligt (nästan). Däremot krävs det att den här typen av innehåll kontinuerligt underhålls för att den ska fortsätta vara aktuell. Men evergreen content är ett bra sätt att också återanvända innehåll. När du har uppdaterat din evergreen artikel, kan du med fördel marknadsföra den igen i dina sociala kanaler.

Återanvänd innehåll - Sammanfattning

Med hjälp av den här artikeln, hoppas vi att du vet hur du ska återanvända innehåll för att maxa din contentproduktion. Se över dina populäraste artiklar och sociala medier inlägg, gör om dem i olika format också har du massor av “nytt” content!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg