Att hantera kommentarer i sociala medier

Att hantera kommentarer i sociala medier

Att hantera kommentarer på sociala medier, det kan vara lite av en djungel. Hur ska man svara på kommentarer? Vilka ska man svara på? Hur bemöter man sura eller upprörda kommentarer? I det här inlägget kommer vi gå igenom hur du kan hantera kommentarer på sociala medier, på bästa sätt.

Att svara på kommentarer i sociala medier

Att svara på kommentarer i sociala medier kan vara tidskrävande, ett tips är att därför ha ett blad med vanliga frågor och svar som du kan använda. Det här är en bra idé oavsett om du en själv i företaget eller om ni är flera som sköter sociala medier. 

Försök att vara lite personlig, svara alltid med ett “hej” och signera kommentaren med ett namn. Dessutom är det bra att använda samma tonalitet i kommentarerna som du använder i dina inlägg. Du kan absolut använda emojis och även vara lite rolig med GIF’s om det passar ditt företag. Det kan också vara bra att hålla samma tonalitet som kommentaren du svarar på, om den är professionell och allvarlig – svara på samma sätt!

Att hantera negativa eller neutrala kommentarer på sociala medier

Det är inte lätt att få negativa kommentarer på sociala medier. Du kanske blir arg, stressad eller ledsen. Om så är fallet, ta en kopp kaffe och en paus innan du svarar på kommentaren. Samla dina tankar först, men glöm inte bort att det är viktigt att svara på negativa kommentarer på sociala medier. Dessutom helst relativt snabbt. 

Om ni är flera som arbetar på företaget, se till att någon kollega läser igenom svaret innan du publicerar det. Inte minst för att den som får svar på kommentaren ser den, det gör ju också alla andra på sociala medier!

Vilka kommentarer kan jag ignorera?

De flesta kommentarer, dåliga som bra, bör du svara på. Däremot kan du generellt ignorera kommentarer som:

  • Bara består av emojis
  • Inte är förståelig
  • Bara är en taggning av någon annan användare

Ska jag någonsin ta bort kommentarer?

Ska du någonsin ta bort kommentarer? Grundprincipen är att du alltid behåller de negativa kommentarerna också. Dels för att det visar att du bryr dig men också för att du ska kunna ha en dialog med dina kunder och följare. Däremot, kan du dölja kommentarer om du verkligen måste. Anledningar där du kan dölja kommentarer: 

  • Kommentarer som har ett olämpligt språk eller är en personattack
  • Om du har svarat på kommentaren men dialogen leder till en lång och negativ debatt

Hantera glada kommentarer på sociala medier

Glöm inte bort att även bemöta glada kommentarer! Dina kunder vill se att du bryr dig och att deras budskap kommer fram. Det hjälper dig att bygga en ännu starkare relation till dina kunder och följare. Gilla kommentaren eller svara med ett “tack”!

Var inte rädd för kommentarsfältet!

Kommentarsfältet kan vara skrämmande, men var inte rädd att hantera kommentarer på sociala medier! Här finns det en stor möjlighet att svara på vanliga frågor, som annars kanske skulle ha kommit in via kundtjänst eller via mail. Att hantera kommentarer på sociala medier är också ett sätt att stärka ditt varumärke. 

Sammanfattning om att hantera kommentarer på sociala medier

Med hjälp av den här artikeln har du det du behöver för att hantera kommentarer på sociala medier! Var inte rädd för kommentarsfältet, hoppa direkt in så kommer du vänja dig och det kommer inte kännas lika skrämmande. Glöm inte att du kan alltid anlita oss för att sköta dina sociala medier. 

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg