Ordet målgrupp dyker upp ofta och här går vi igenom vad det egentligen är och varför det är viktigt. Oavsett om ett företag söker efter nya leads, ska beställa texter eller planera marknadsföring krävs det insikter om målgrupper.
Kort beskrivet är det den grupp som är mest benägen att välja en viss produkt. Företag som lyckas bryta ner sin målgrupp har större chans att lyckas med olika satsningar.
Här kan du läsa om:
- Vad avses egentligen med en målgrupp?
- Exempel på målgrupp och faktorer
- Varför är det så viktigt med målgrupp?
- Så här hittar du din målgrupp
Vad avses egentligen med en målgrupp?
Med en målgrupp avses en specifik grupp av personer som kan vara intresserade av företagets produkter. Det är den grupp som är potentiella kunder och som kommer vara mest intresserade av att ta del av erbjudanden och information. Slutligen är det även den gruppen som troligen kommer att köpa produkter eller tjänster.
Genom att rikta marknadsföringen och fånga din målgrupp, går det att lyckas bättre med olika satsningar. Det är mer troligt att du får fler som skriver upp sig på nyhetsbrev, väljer att dela med sig till andra och som tilltalas av företagets erbjudanden.
Exempel på målgrupp och faktorer
Det vanligaste är att bryta ner målgruppen utifrån olika egenskaper och faktorer. Några av de mest grundläggande faktorerna är:
- Ålder
- Kön
- Inkomst
- Bostadsområde
- Intresse
Som exempel kan produkter eller tjänster locka kvinnor som är mellan 35 och 45 år. Kvinnorna bor i villaområde utanför större städer i södra och mellersta Sverige. Lägg till intresse för träning och hälsa i kombination med en övre medelinkomst. Då har du en grundläggande målgrupp.

Varför är det så viktigt med målgrupp?
Oavsett om du är på väg att starta företag, precis startat eller har ett etablerat företag är det viktigt att känna sin målgrupp. Det är där intresset för både befintliga och nya produkter finns. Genom utforma och satsa på marknadsföring utifrån rätt målgrupp går det att få allra bäst utdelning vid investering.
Ska du annonsera på sociala medier eller använda Google Ads får du ut mer om du vet vilka som är intresserad av dina produkter eller tjänster. Det går även att anpassa budskap och annonser som tilltalar den målgrupp som är mest benägna att lockas av företaget. Dessutom underlättar det att hitta företagets tone of voice om det finns förståelse för både målmarknad och målgrupp.
Det är viktigt att sära på målmarknad och målgrupp. Målmarknaden är en bredare grupp. Målgruppen är det segment inom målmarknaden som är särskilt intressant att nå.
Så här hittar du din målgrupp
Att identifiera sin målgrupp kräver en del arbete, om det inte gjorts noggrant tidigare. Det kan även vara bra att undersöka om företaget varit verksamt en längre tid. Den kan också förändras över tid. Ett sätt är att undersöka och analysera kundbasen och besökare. Ofta finns det mycket information som går att hämta från webbplatsen med köphistorik eller sökningar online.
Det går att göra enkäter och kundundersökningar i samband med köp eller besök på webbplatsen. Att analysera data kan vara givande även för att förbättra kundupplevelsen.
Ett vanligt sätt är att skapa personas för att bryta ned sin målgrupp så precist som möjligt. Ett bra verktyg är även Google Analytics där det går att få fram mycket datadriven information.
Fördelen med att undersöka sin målgrupp är också att det ger insikter om möjligheter att fånga upp andra målgrupper. Framför allt om du har en bred målmarknad och erbjuder olika segment som kan passa olika målgrupper.
Relaterad artikel: Google Analytics: 10 saker du kan mäta
Sammanfattning
En målgrupp en grupp med människor som är mer benägna att lockas till en viss produkt eller tjänst. Målgrupper bryts ned i faktorer som kön, ålder, intresse och inkomst. Det finns många andra faktorer som går att kombinera.
Genom att använda olika verktyg går det att fånga sin målgrupp mer precist. Det kan exempelvis vara genom att använda Google Analytics. När den är inringad går det lättare att lyckas med kampanjer. Företag som arbetar med målgruppsanalyser får mer ut av marknadsföring och lyckas bättre med olika satsningar.