Att skapa en bra sidstruktur på din webbplats kräver en del arbete som du kommer att få igen. Sidstrukturen är avgörande för UX, den viktiga användarupplevelsen och för att SEO-strategin ska lyckas.
För att komma igång med arbetet och få en bättre sidstruktur på din webbplats kan du ta del av:
- Vad är sidstruktur egentligen?
- 3 anledningar till att sidstruktur är viktigt
- Tips på hur du skapar en bra sidstruktur
Sist kan du även läsa en sammanfattning som summerar det viktigaste när det kommer till sidstruktur.
Vad är sidstruktur egentligen?
Med sidstruktur avses organiseringen av webbplatsens innehåll. De flesta hemsidor består av olika inlägg som knyts ihop av kategorier och sidor som även kan innehålla undersidor. Vid en genomtänkt sidstruktur blir webbplatsen enkel att navigera för användare. Google kan indexera olika URL:er enklare, vilket ger bättre ranking.
För att strukturera en webbplats används kategorier och taggar men även interna länkar. Det innebär att det finns en logisk hierarki och att informationen på webbplatsen är enkel att hitta. När sidstrukturen är logisk, hittar besökaren det den söker efter utan att söka en längre tid.
Relaterad artikel: Interna länkar för SEO: Varför och hur?
3 anledningar till att sidstruktur är viktigt
1. Sidstruktur är avgörande för användarupplevelsen
Är en webbplats svår att navigera kommer en besökare inte att leta runt på sidan för att hitta information. De kommer troligen välja att gå vidare bland sökmotorernas olika förslag. De vanligaste anledningarna till att en besökare lämnar en sida är kombinationen av att webbplatsen inte är responsiv och att sidan är svårnavigerad. Därför går UX och sidstruktur hand i hand.
2. Bra sidstruktur förbättrar webbplatsens SEO
Bra sidstruktur påverkar även sökmotoroptimering, SEO. Google söker igenom innehållet på en webbplats och bedömer till viss del även sidstruktur. Det går bland annat att använda Googles Core Web Vitals report för att analysera användarupplevelsen av din webbplats. Har sidan en bra struktur med rätt indexeringar och bra On-page SEO kommer webbplatsen rankas högre.
Relaterad artikel: Google indexering: En guide till hur det fungerar
3. Företaget kan lättare nå olika mål
Det går att öka konverteringar och nå olika mål med hjälp av bättre sidstruktur. Eftersom både besökaren stannar och Google rankar webbplatsen högre, finns det stor potential att växa. Det kan vara allt från att besökaren väljer att köpa en produkt till att donera eller skriva upp sig på nyhetsbrev.

Tips på hur du skapar en bra sidstruktur
Vill du får en bättre struktur på en befintlig webbplats finns det några snabba sätt att komma i gång.
- Se över äldre inlägg och poster.
Finns det inlägg eller produkter som inte längre är relevanta går det att ta bort dem. Ibland kan det vara en tjänst företaget sålt tidigare eller produkt som är specifik för en enda säsong och som inte kommer säljas igen. Har du länkar till den sidan du tar bort ska du tänka på att URL behöver pekas om.
- Gå igenom kategorier och taggar.
Alla kategorier bör ha en snarlik storlek. Det är lätt att en kategori blir dominerande och får en övertyngd. Det gör det svårt för besökaren att sortera bland alla inlägg som hör till en viss kategori. Samtidigt är det svårare för sökmotorerna att ranka. Är en kategori betydligt större än en annan bör du försöka dela upp den. Antigen genom underkategorier eller dela upp kategorier tydligare.
- Se över dina interna länkar.
Länka till dina viktigaste tjänster, produkter eller inlägg. Det gör att sökmotorer förstår din webbplats bättre men även riktiga besökare. Trots allt ska det vara lätt att hitta det bästa du har att erbjuda.
- Fokusera på användaren.
Gå gärna igenom sidan utifrån hur den upplevs av besökaren. Testa hur det är att försöka hitta information och produkter. Här är det även viktigt att förstå sin målgrupp och hur den agerar. Ibland kan det behövas en helt ny design på din webbplats. För det ibland är det bättre att bygga nytt än att laga och lappa.
Sidstruktur - Sammanfattning
Bra sidstruktur på din webbplats innebär att det är enkelt att hitta vad man söker efter. Det innebär att sidor och inlägg följer en logisk hierarki. Kombinationen av UX-design och SEO-strategi gör att såväl sökmotorer som riktiga besökare har lätt att förstå webbplatsens intentioner.
Är sidan responsiv och lättnavigerad ökar chansen till konverteringar och att nå företagets mål. SEO förbättras och webbplatsen rankas högre. Några enkla knep för att få bättre struktur är att ta bort innehåll som inte är relevant. Se över kategorier och taggar så det finns en jämnare fördelning. Tänk även på att arbeta med interna länkar för att det ska vara lättare att hitta och att navigera.