Pressrelease: Så skriver du en pressrelease

När ditt företag har en nyhet som exempelvis en ny hemsida, en ny produkt, ett kommande evenemang eller liknande, vill du nog sprida den nyheten. Journalister och bloggare är en viktig tillgång i den processen och för att dessa ska få reda på nyheten skriver du en pressrelease, eller ett pressmeddelande som det också kallas.

Hur skriver man då en pressrelease? I det här inlägget går vi igenom hur du skriver en pressrelease och vad du kan göra för att den ska bli läst.

Pressrelease

Innan du skriver din pressrelase

Fundera på följande frågor innan du skriver din pressrelease: 

  • Vad är syftet med att skriva den här pressreleasen? 
  • Vad vill du berätta med den här pressreleasen? 
  • Vilka kommer att få pressreleasen? 
  • Hur ska du skicka den här pressreleasen? 
  • När är det bäst att skicka den?

Nu kan du skriva din pressrelease

Efter att du har besvarat dessa frågor är det dags att skriva din pressrelease. Då kan det vara fördelaktigt att skriva den som en artikel – med rubrik, ingress samt brödtext. Det här ökar chanserna för att den faktiskt blir läst, dessutom bör den vara lättläst och även ha en röd tråd. Pressreleasen bör också vara konkret och trovärdig, gärna med fakta och exempel. Vid vetenskaplig fakta borde du också källhänvisa, det här ökar förtroendet. Många seriösa journalister vill också kolla källorna och då är det bra om du har underlättat för dem. 

Ta med det viktigaste i pressreleasen allra först. Ett tips är att skriva din pressrelease som en historia. Istället för att den ska vara reklam för dina produkter eller tjänster, kan du skriva varför produkterna eller tjänsterna hjälper till att lösa flera problem och på vilket sätt. 

Inled din pressrelease med en fråga tillsammans med fakta. Exempelvis, om ditt företag har tagit fram plastpåsar som är nedbrytningsbara, då kan du börja med att fråga “Visste du att XX antal plastpåsar slängs ute i naturen varje år?”. Istället för att bara prata om dina fantastiska plastpåsar kan din pressrelease ha med information om hur många plastpåsar som slängs ute i naturen. Den kan även ha med varför det är dåligt för naturen (vilket skapar förståelse hos läsarna), historien som finns bakom ditt företag (vilket skapar trovärdighet hos läsarna) och hur ditt företag har gjort för att komma fram till den här produkten som är snällare mot miljön.

Pressrelease

Att skapa en pressrelease som faktiskt blir läst

Många journalister får ibland fler pressreleaser än vad de hinner med att läsa. Förutom att det är viktigt att din pressrelease är bra skriven samt välformulerad, behöver den också sticka ut lite från mängden. Det här kan du göra genom flera olika faktorer, bland annat genom att fokusera på rubriken. Rubriken är det första som mottagaren läser och därför är det extra viktigt att ha en bra rubrik. 

Sedan är också ingressen extra viktig, den ska sammanfatta vad resten av din pressrelease kommer att handla om. Om inte ingressen är lockande så är risken att resten av din pressrelease inte blir läst. En bild bör också vara med, en bild som drar uppmärksamhet och självklart passar din pressrelease. Om ditt företag har en logotyp så ta även med den. 

Din pressrelease bör inte vara längre än en A4-sida. Dessutom är det bra om texten är luftig och gärna med punktlistor eller citat. Använd också korta meningar där texten är enkel och rak på sak. Faktarutor kan också vara fördelaktigt, detta genom att belysa viktiga detaljer. Det kan vara exempelvis datum, kontaktuppgifter eller annan fakta som ska vara lätt att hitta i pressreleasen.

Checklista

6 tips för när du ska skicka ut din pressrelease

1. Skicka din pressrelease till redaktioner, bloggare eller journalister som faktiskt kan vara intresserad. Dessutom vill de flesta journalister helst bli kontaktad via mail, istället för telefon.

2. Undersök vilka journalister samt bloggare som bevakar just din bransch, försök att bygga relationer med dessa personer. Det är inte en bra idé att bränna kontakter genom att du skickar material som varken har nyhetsvärde eller som kan uppfattas som reklam. 

3. Använd bara en nyhet i varje pressrelease.

4. Var noggrann med bilderna. Använd inte bilder som är högt upplösta och laddar långsamt, hänvisa istället till din presskontakt för eventuella pressbilder.

5. Skicka inte din pressrelease som en pdf. Gör det enkelt för journalister och bloggare att publicera din pressrelease samt sprida den vidare. Det är bra om mottagaren kan kopiera textavsnitt från själva pressreleasen.

6. Fundera på språket i din pressrelease. Kanske din nyhet är aktuell i flera länder och bör finnas på olika språk? På det sättet kan den har möjlighet att nå en större publik.

Verktyg för spridning av dina pressreleaser

Vill du ha hjälp med dina pressreleaser?

Vi på Norrlands Webbyrå kan hjälpa till att skriva dina pressreleaser. Tveka inte att kontakta oss för att få välskrivna, informativa och proffsiga pressmeddelanden! 

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på reddit
Dela på whatsapp
Dela på pinterest

Liknande inlägg

SEO copywriting
Copywriting

SEO copywriting: Vad innebär det?

SEO copywriting handlar om copywriting som är sökmotoroptimerat. I den här artikeln går vi igenom vad det innebär och några användbara tips för SEO copywriting!

Vill du synas på webben och öka din försäljning?

Vi hjälper dig med content / text, sökmotoroptimering / SEO, digital marknadsföring och webbdesign.

Content