Marknadsföring på LinkedIn: Så växlar du upp

Marknadsföring på LinkedIn: Så växlar du upp den

Marknadsföring på LinkedIn passar perfekt för dig som erbjuder tjänster eller produkter till andra företag. Det finns stora möjligheter för marknadsföring på plattformen, men många tycker att det är svårt. Läs vidare för några tips på hur du kan växla upp. 

Finslipa och uppdatera företagssidan

Företagssidan på LinkedIn fungerar som ansiktet utåt på plattformen. Det är enkelt att skapa den, men se också till att den har relevant information, är uppdaterad och att du skapar värdefullt innehåll. För att sticka ut och verkligen lyckas med marknadsföringen på LinkedIn, är det viktigt att bygga en intressant och stark företagssida. 

Glöm inte bort att lägga till och ta bort information när företaget till exempel byter adress, lanserar en ny produkt eller har spännande evenemang på gång. Dessutom bör du sökmotoroptimera din företagssida, på så vis dyker den upp i sökresultatet för sökord som din målgrupp använder. 

Innehållet för marknadsföring på LinkedIn

En framgångsfaktor för marknadsföring på LinkedIn är att publicera innehåll som engagerar dina följare. Du har säkert hört många som säger att det är viktigt att publicera innehåll regelbundet, vilket stämmer oavsett om du publicerar en gång i veckan eller varje dag – nyckeln är att göra det regelbundet. 

Men har du koll på att du publicerar rätt innehåll för din målgrupp? Du kan publicera säljande information om dina produkter eller tjänster någon gång ibland, men det är inte den typen av content som fungerar på LinkedIn. Försök att undvika vara säljig och dela med dig av värdefulla tips inom din bransch istället! 

Glöm inte den mänskliga mottagaren bakom företaget

När din kund är ett företag, kan det vara lätt att glömma bort att det ändå är en människa som sitter bakom och fattar besluten. Bara för att du vill framstå som professionell behöver det inte bli platt och tråkigt! 

Självklart bör ditt content vara relevant för ditt företag, men var lite mer avslappnad, gör det lättförståeligt och engagerande. Kanske lättare sagt än gjort? 

Strategisk marknadsföring på LinkedIn

För att lyckas med din marknadsföring på LinkedIn är det viktigt att arbeta strategiskt.  Det tar tid att bygga upp en strategi, skapa en contentplan och följa upp resultaten. 

Däremot kommer det vara mycket enklare om du sätter upp mål med din  marknadsföring innan, skapar en strategi för hur du och ditt företag ska arbeta med plattformen och lära känna din målgrupp. Om det är flera som ska arbeta på ditt företag är det ännu viktigare, så det är bestämt innan arbetet vad målet med det är överhuvudtaget.

Marknadsföring på LinkedIn

Mät och utvärdera

Målen som vi bestämde innan marknadsföringen på LinkedIn är mycket enklare att se när ni sedan ska mäta och utvärdera ert arbete. Om du inte mäter utfallet av arbetet vet du ju inte om det fungerar eller inte. Här märker du också vad som fungerar bättre och sämre för just din målgrupp! 

Du kan utvärdera vilka format av innehåll som fungerar bättre, vilka dagar eller tider som skapar mest engagemang och hur mycket av arbetet som faktiskt blir konverteringar till riktiga kunder.

Sammanfattning om marknadsföring på LinkedIn

Vi hoppas att dessa tips ska hjälpa dig och ditt företag med marknadsföring på LinkedIn! Är du ett B2B företag finns det stora möjligheter att öka försäljningen, men också som B2C företag finns det fördelar att använda plattformen för att till exempel bygga varumärkeskännedom. 

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

Att hantera kommentarer i sociala medier
Sociala medier

Att hantera kommentarer i sociala medier

Hantera kommentarer på sociala medier på bästa sätt, kan vara svårt. Läs gärna vår artikel om att hantera kommentarer på sociala medier!