Kundrecensioner: 7 sätt för att få fler

Kundrecensioner

Alla bra webbplatser har en sida med kundrecensioner och case. Omdömen och recensioner berättar inte bara att ditt företag är professionellt, utan också att dina produkter eller tjänster fungerar. 

Kundrecensioner är väldigt kraftiga att använda sig av. Det är trots allt 38 % av konsumenter som läser omdömen innan de genomför ett köp

Omdömen av kunder kommer att öka din konverteringsgrad, men om du inte har någon sida med recensioner idag, hur kommer man igång? Antingen visar du bra kundrecensioner som du redan har fått, eller be dina existerade kunder att ge dig ett omdöme.

Vi kommer gå igenom hur du får fler, samlar in och tar hand om kundrecensioner!

1. Kundrecensioner på Facebook

Först behöver du kolla om du har fått några kundrecensioner, då är Facebook en bra plattform att börja på. Speciellt om du är ett lokalt företag, kan det finnas omdömen där som du inte har sett ännu. 

Har du inte fått några recensioner på Facebook ännu? Fråga dina följare och kunder! Många gånger är de mer än villig att lämna omdömen, de kanske inte har tänkt på det ännu bara.

2. Kundrecensioner på LinkedIn

Om du är frilansare eller om du håller på att bygga en “arbeta med mig” sida på din webbplats, är LinkedIn perfekt för rekommendationer och kundrecensioner! 

Antingen kan du använda dina existerande rekommendationer, eller be någon att lämna. Sedan kan du använda dem både på din sajt och på Linkedin. Sociala medier som LinkedIn är trots allt perfekt för att hitta nya uppdrag och samarbeten.

Är ni flera medarbetare i företaget? Se om någon av de anställda har fått skinande rekommendationer! Det gynnar även verksamheten och visar på fina medarbetare som kan hjälpa verksamhetens kunder.

3. Fråga efter YouTube videorecensioner

Vad är starkare än en textbaserad kundrecension? En video med din kund som berättar hur dina produkter eller tjänster har hjälpt dem. Uppmana dina kunder att lämna en kundrecension i videoformat och be dem att ladda upp den på deras YouTube kanal.

Om de skickar en länk till videon, kan du lägga till videorna på din egen kanal som favoriter och skapa en spellista med videorecensioner. Väldigt enkelt att embedda dem också på din sajt! 

Du kan också filma recensioner på stående fot, till exempel om kunder besöker ditt kontor eller din butik. Ha bara din mobiltelefon (med bra kamera) redo!

Kundrecensioner

4. Google recensioner

Att lämna kundrecensioner direkt i Google är väldigt vanligt. Det är också där vi har flest omdömen. De samlas då på din Google My Business, om du loggar in har du också en enkel länk som du kan kopiera och dela vidare när du samlar in kundrecensioner.

Om du har en WordPress sajt, kan du enkelt använda ett plugin för att visa dina Google recensioner direkt på hemsidan. Har du precis kommit igång att samla in recensioner, kan det vara en bra idé att sätta upp Google My Business och uppmuntra dina kunder att lämna omdömen där.

Relaterad artikel: Vad är Google My Business?

5. Kundrecensioner på nischade sajter

Beroende på vilken bransch du är verksam inom, kan det vara en bra idé att fokusera på nischade sajter som din målgrupp vistas på. 

Har du en webbutik kan det vara bra att kika på Trust Pilot. Hotell och boende vill fokusera på sajter som Expedia och Tripadvisor. Eftersom det är många människor som kollar dessa hemsidor kan det vara bra att bygga upp en närvaro där. Sedan kan du enkelt kopiera in kundrecensionerna till din webbplats.

Kundrecensioner

6. Belöna kunder som recenserar

Tänk på alla fördelar det finns med att få dina kunder att börja recensera dina produkter eller tjänster, hur kan du samla in fler? Ett sätt att göra det på är att belöna kunder som skriver en kundrecension. Det kan vara något så enkelt att du recenserar deras produkter eller tjänster tillbaka (om du har tagit del av dem såklart). 

Ett annat alternativ är att erbjuda något tillbaka. Till exempel att du hjälper dem med något enkelt eller att de får en rabattkod. 

7. Sätt upp Google Alerts

Sist men inte minst, det kan finnas fler kundrecensioner där ute som du inte har upptäckt ännu. Gör en sökning på Google Alerts på ditt företagsnamn. Kanske har din verksamhet nämnts någonstans på webben utan att du har sett det? 

Du kan också sätta upp notifieringar så du får ett mail när ditt företag nämns. 

Så skapar du en sida för kundrecensioner

Nu när du har samlat in dina kundrecensioner, är det dags att skapa en snygg sida på din webbplats som är enkel att hitta.

Enligt en studie som utfördes i USA, litar 91 % av 18-34 åringar på kundrecensioner lika mycket som rekommendationer från vänner och familj. Därför är det viktigt att dina potentiella kunder kan hitta dina kundrecensioner enkelt. 

Målet med en sida med recensioner på din sajt, är att ska skapa en snabb överblick över dina kundomdömen utan att någon behöver söka på webben.

Genom att visa upp den här sidan kan det också vara enklare att få fler kundrecensioner, när kunden har sett vad som tidigare har sagts om ditt företag och dina produkter eller tjänster.

Glöm inte bort att också fråga om tillåtelse från din som har lämnat recensionen, i alla fall om du använder både namn, företagsnamn och bild. Vilket du borde göra, en kundrecension utan ett namn blir lite tveksam.

Frågor och svar om kundrecensioner

Vad är en kundrecension?

En kundrecensioner är precis det, en recension på din produkt eller tjänst som är skapad av kunden. Skillnaden är bara att du ber om recensionen för att kunna använda den på din webbplats.

Behöver jag tillåtelse att använda kundrecensioner?

Om du ska använda information som namn, företag och bild på den som har recenserat, är det en bra idé att dubbelkolla att du får använda den på din webbplats.

Fungerar kundrecensioner?

Enligt flera studier är det många som läser kundrecensioner innan de genomför ett köp, därför är det alltid en bra idé att ge positiva kundomdömen till potentiella leads.

Hur frågar jag efter kundrecensioner?

Om du känner till en kund som har haft en bra upplevelse med dina produkter eller tjänster, fråga om de skulle vilja lämna en kundrecension. Det kan också vara bra att länka direkt dit du vill ha recensionen. 

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

KPI:er
Digital marknadsföring

KPI:er: Den ultimata guiden till nyckeltal

KPI:er används ofta inom digital marknadsföring för att kunna utvärdera marknadsföringsinstatser. Här kan du läsa allt om KPI:er!