Köpresan, som också kallas buyer’s journey på engelska, är en modell som används för att kunna kartlägga och analysera processen som dina kunder går igenom.
Genom att analysera den här processen kan du förbättra och optimera den för att skapa ännu mer försäljning.
En buyer’s journey börjar med att kunden märker av ett problem, upptäcker sedan din produkt eller tjänst och avslutar sedan resan med ett köp. Det är kort förklarat, men vi kommer gå djupare in på köpresan i den här artikeln.
Relaterad artikel: Buyer persona: Den ultimata guiden
De tre stegen inom köpresan
Ofta delas köpresan upp i tre olika steg:
- Medvetande (Awareness): Konsumenten blir medveten på att de har något typ av problem.
- Övervägande (Consideration): Konsumenten definierar sitt problem och överväger vilka lösningar det finns.
- Beslut (Decision): Konsumenten utvärderar och beslutar på rätt leverantör för en lösning.

Köpresans första steg: Medvetande
Under köpresans första steg blir konsumenten medveten om ett problem och deras mål är att utvärdera det. Då kan konsumenten kika efter information för att tydligare förstå och komma fram till vilket problem det är.
Exempel: Varför gör min fot ont?
Köpresans nästa steg: Övervägande
Under nästa steg har problemet blivit definierat och letar efter lösningar för att åtgärda detta. Det är alltså i det här steget som konsumenten skaffar sig underlag för att i nästa steg kunna ta ett köpbeslut.
Exempel: Hur behandlar man en stukad fot?
Köpresans sista steg: Beslut
Under köpresans sista steg har konsumenten beslutat en lösning, strategi eller metod för att hantera problemet. Deras mål nu är att sammanställa en lista på leverantörer som erbjuder lösningen och ta ett köpbeslut.
Exempel: Vart hittar jag bandage? Hur mycket kostar det?
Varför bör jag ha koll på köpresan?
Att ha koll på ditt företags köpresa är viktigt eftersom du enklare kan skapa innehåll för dina potentiella kunder. Du kan skapa innehåll för varje steg i köpresan och när du skapa innehåll som är anpassat efter de olika stegen, blir det större chans för fler betalande kunder.
Relaterad artikel: 10 tips för att bygga din e-postlista
Sammanfattning
Köpresan kan se olika ut beroende på vilken modell du väljer, och hur mycket du optimerar den efter just dina kunder och ditt företag. Men att använda den här resan för att skapa kundanpassat innehåll och kundupplevelser, kommer att vara en värdefull strategi för verksamhetens tillväxtstrategi.