Köpresan eller buyer’s journey: Vad innebär det?

Köpresan är den process som en kund går igenom under ett köp. Det är viktigt att ha koll på köpresan för att kunna skapa kundanpassat innehåll!
buyers journey köpresan

Köpresan, som också kallas buyer’s journey på engelska, är en modell som används för att kunna kartlägga och analysera processen som dina kunder går igenom. 

Genom att analysera den här processen kan du förbättra och optimera den för att skapa ännu mer försäljning. 

En buyer’s journey börjar med att kunden märker av ett problem, upptäcker sedan din produkt eller tjänst och avslutar sedan resan med ett köp. Det är kort förklarat, men vi kommer gå djupare in på köpresan i den här artikeln.

De tre stegen inom köpresan

Ofta delas köpresan upp i tre olika steg:

  • Medvetande (Awareness): Konsumenten blir medveten på att de har något typ av problem.
  • Övervägande (Consideration): Konsumenten definierar sitt problem och överväger vilka lösningar det finns.
  • Beslut (Decision): Konsumenten utvärderar och beslutar på rätt leverantör för en lösning.

Köpresans första steg: Medvetande

Under köpresans första steg blir konsumenten medveten om ett problem och deras mål är att utvärdera det. Då kan konsumenten kika efter information för att tydligare förstå och komma fram till vilket problem det är.

Exempel: Varför gör min fot ont?

Köpresans nästa steg: Övervägande

Under nästa steg har problemet blivit definierat och letar efter lösningar för att åtgärda detta. Det är alltså i det här steget som konsumenten skaffar sig underlag för att i nästa steg kunna ta ett köpbeslut.

Exempel: Hur behandlar man en stukad fot?

Köpresans sista steg: Beslut

Under köpresans sista steg har konsumenten beslutat en lösning, strategi eller metod för att hantera problemet. Deras mål nu är att sammanställa en lista på leverantörer som erbjuder lösningen och ta ett köpbeslut.

Exempel: Vart hittar jag bandage? Hur mycket kostar det?

Varför bör jag ha koll på köpresan?

Att ha koll på ditt företags köpresa är viktigt eftersom du enklare kan skapa innehåll för dina potentiella kunder. Du kan skapa innehåll för varje steg i köpresan och när du skapa innehåll som är anpassat efter de olika stegen, blir det större chans för fler betalande kunder.

Sammanfattning

Köpresan kan se olika ut beroende på vilken modell du väljer, och hur mycket du optimerar den efter just dina kunder och ditt företag. Men att använda den här resan för att skapa kundanpassat innehåll och kundupplevelser, kommer att vara en värdefull strategi för verksamhetens tillväxtstrategi.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!