Inbound marketing vs. Outbound marketing

inbound marketing vs outbound marketing

Inom marknadsföring finns det två strategier som är väldigt vanlig – inbound marketing och outbound marketing. Men frågan är, vad är skillnaden mellan dessa två? Fortsätt läs så ska vi reda ut det!

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing fokuserar på att få kunder uppmärksamma på dina produkter eller tjänster. Dina bästa prospekts handlar produkter online, upp till 63 % av konsumenter börja deras shoppingresa online. De börjar då med att söka efter produkter, tjänster eller innehåll som löser deras problem. Därför, borde ditt innehåll förklara hur dina produkter eller tjänster löser problemet samt svara på frågor. 

Det finns många sätt att göra detta på, exempelvis med hjälp av en blogg, videoinnehåll, guider, webinar etc. Därför är SEO, content marketing och social media marketing, alla en del av inbound marketing. 

Fördelarna med inbound marketing

Det finns flera fördelar med inbound marketing som kan hjälpa dig att avgöra om det är rätt strategi för ditt företag. 

  • Inbound marketing är inte påträngande, eftersom prospekts kan läsa din bloggartiklar eller vara med på ditt webinar när de känner för det.
  • Content inom inbound marketing är lärorik och värdefull, speciellt om den är skapad för varje steg i säljtunneln.
  • Det är lätt att mäta inbound marketing, eftersom du kan knyta varje del av din strategi till olika analysverktyg.
  • Din hemsida och innehåll kan ständigt uppdateras, för att fortsätta att locka kvalificerade leads över tid.

Utmaningarna med inbound marketing

Självklart, kanske inbound marketing inte passar alla företag. Det finns några utmaningar när du fokuserar på digitalt innehåll:  

  • Inbound marketing behöver ständigt uppdateras, för att se till att innehållet alltid talar till konsumenternas behov och viljor.
  • De som arbetar med inbound marketing spenderar mycket tid med att utveckla och testa olika typer av innehåll för att öka chanserna för konverteringar.
  • En holistisk strategi behövs för inbound marketing, eftersom du behöver köpa verktyg som hjälper dig att implementera kampanjer över olika plattformar.

Vad är outbound marketing?

Till skillnad från inbound marketing, outbound marketing marknadsför mot en enorm stor grupp av människor i hopp om försäljning. Den här strategin ses också som den mer traditionella, när du kunde se reklam på TVn eller annonser i tidningen. 

Fördelarna med outbound marketing

Outbound marketing har vissa fördelar som inte bör glömmas bort:

  • Marknadsför varumärkeskännedom, hjälper dig att nå människor som inte har hört om dina produkter eller tjänster tidigare.
  • Omedelbara resultat, människor som är intresserad av dina produkter eller tjänster kommer troligtvis köpa när de ser dina annonser. 
  • Konsumenter är vana outbound marketing, eftersom de vet att det kommer vara annonser i tidningen eller på TVn.

Utmaningarna med outbound marketing

Det kan vara svårt att driva en framgångsrik outbound marketing strategi, här är några utmaningar som finns med den här strategin: 

  • Det är svårt att få outbound marketing relevant för alla, den är mer generaliserad.
  • Lättare för konsumenter att ignorera outbound marketing, många stänger av ljudet på TVn under reklampauserna eller slänger skräpposten direkt från postlådan. 
  • Svårt att mäta effektiviteten av outbound marketing, speciellt från till exempel billboards och liknande.
  • Outbound marketing kan vara kostsamt, betala för annonsplatser eller för billboards.

Vad är skillnaden mellan inbound marketing och outbound marketing?

Enkelt förklarat, outbound marketing handlar om att marknadsföra till en stor grupp medans inbound marketing är mer riktad marknadsföring. 

Outbound marketing kan liknas med att stå på ett tak och skriva ditt företagsnamn, hoppas på att någon hör det. Inbound marketing kan istället riktas mot en väldigt specifik målgrupp som är dina bästa prospekts.

Skillnader

Inbound marketing

Outbound marketing

Sammanfattning

Som digitala marknadsförare, rekommenderar vi givetvis inbound marketing. Däremot bör inte outbound marketing glömmas bort. Den kan fungera som ett bra komplement. Men ska du välja en av dessa marknadsföringsmetoder, välj inbound marketing i första hand. Speciellt om du älskar att skapa content!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

KPI:er
Digital marknadsföring

KPI:er: Den ultimata guiden till nyckeltal

KPI:er används ofta inom digital marknadsföring för att kunna utvärdera marknadsföringsinstatser. Här kan du läsa allt om KPI:er!