Duplicerat innehåll: Allt du behöver veta

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är ett problem för sökmotorer som Google. Det innebär att det finns likadant innehåll på flera platser (URL:er) på webben. Då blir det svårt för sökmotorer att veta vilken URL de ska visa i sökresultatet. Detta kan skada rankningen av en sida, och det blir ännu värre när andra webbplatser börja länka till olika versioner av samma content. 

Vi kommer gå igenom duplicerat innehåll och hur du ska göra för att undvika det här problemet!

Vad är duplicerat innehåll?

Innehåll som finns på flera URL:adresser på webben, exakt eller väldigt lika, är duplicerat innehåll. Eftersom det är flera URL:adresser som har samma content, blir sökmotorerna förvirrade och vet inte vilken de ska ranka högre i sökresultatet. Därför, kanske de rankar alla URL:adresser lägre och prioriterar andra webbplatser istället.

Google’s definition av duplicerat content lyder:

“Duplicate content generally refers to substantive blocks of content within or across domains that either completely match other content or are appreciably similar. Mostly, this is not deceptive in origin.”

Google’s egna guidelines är toppen för att lära sig mer om duplicerat innehåll, eller så kan du fortsätta läsa i den här artikeln!

Orsaker för duplicerat innehåll

Det kan finnas flera olika anledningar till duplicerat innehåll. De flesta är tekniska, eftersom det inte är ofta som någon bestämmer sig för att använda samma content på två olika platser utan att markera vilken som är originalet. Om du nu inte klonade ett inlägg eller en sida, och råkade publicera den av misstag. Annars är det ganska onaturligt av oss. Några av de tekniska orsakerna kan vara: 

  • Flera session ID’s
  • URL parametrar som används för organisering eller spårning
  • Kommentarer
  • PDF:er eller liknande
  • www eller utan www

En lösning för duplicerat innehåll

Som du märker, kan flera URL:adresser med duplicerat innehåll leda till en del problem. Men det finns en lösning – kanoniska taggar. Den URL som du vill att Google eller andra sökmotorer ska använda för att ranka i sökresultatet, ska ha en kanonisk tagg. På de sidor som inte ska rankas i sökresultatet, lägger du till den kanoniska taggen.

Ytterligare lösningar

När du har bestämt vilken sida som är den “korrekta” och ska ha den kanoniska taggen, behöver du påbörja processen. För att sökmotorer ska kunna hitta den kanoniska taggen, eller “rätt” sida kan du använda fyra metoder: 

  1. Låta bli att skapa duplicerat innehåll
  2. Redirect sidan med duplicerat content till den korrekta
  3. Lägga till en kanonisk tagg på den sidan som har duplicerat content
  4. Lägga till en HTML länk från den duplicerade sidan till den kanoniska

Sammanfattning av duplicerat innehåll

Lösningen för att undvika duplicerade sidor, är såklart att inte skapa dem från början. Men ibland behöver vi verkligen använda liknande URL:adresser, glöm då inte att lägga till en kanonisk tagg! Det kommer att lösa dina bekymmer med duplicerat innehåll. När grundarbetet med hela sajten är klart, kan du enkelt implementera detta i ditt framtida arbete med din webbplats.

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

SEO myter
SEO

10 SEO myter du borde ignorera

SEO myter finns det gott om, till exempel att sökordsanalysen inte är viktig. Vi har samlat 10 SEO myter som du borde ignorera!