För att du ska ha möjlighet att verkligen lyckas med digital marknadsföring behöver du använda rätt KPI:er. Men vad innebär detta begrepp och varför är det viktigt?
I den här artikeln kommer vi att reda ut begreppet och alla frågetecken.
Vad är KPI:er?
KPI är en förkortning av Key Performance Indicator, som på svenska brukar kallas för nyckeltal. KPI:er och nyckeltal är således densamma.
Det är mätvärden som används för att hålla koll på vissa aspekter eller mål, för att senare kunna utvärdera huruvida de har uppnåtts.
KPI:er används i flera branscher
Nyckeltal används i flera olika branscher och kan variera något. Däremot är grundprincipen densamma – att du vill mäta olika mål eller aspekter för att se om verksamheten har uppnått detta.
Inom den finansiella branschen har KPI:er funnits länge, till exempel för att mäta utvecklingen av börsnoterade bolag och säkerställa att de går åt rätt håll.
Digital marknadsföring är en annan bransch där KPI:er används flitigt. Ofta handlar det om att sätta upp mätbara mål som hjälper avdelningen för marknadsföringen att planera och följa upp sin strategi.

Exempel på KPI:er inom digital marknadsföring
Vilka KPI:er eller nyckeltal används för att mäta och följa upp sina marknadsföringsinsatser? Vi har samlat några av de viktigaste KPI:erna som du kan använda inom din digitala marknadsföring.
CPC = Kostnad per klick
Förkortningen CPC betyder Cost Per Click och på svenskar brukar vi översätta det med kostnad per klick eller klickkostnad. Speciellt när vi arbetar med Google annonser eller annonser i sociala medier, är CPC en vanligt förekommande KPI.
Med hjälp av det här nyckeltalet kan du hålla koll på hur mycket du betalar för varje klick på dina annonser. För att beräkna kostnaden, tar du det totala beloppet för annonsen och dividerar med antalet klick.
CPM = Kostnad per tusen visningar
CPM är en förkortning på Cost Per Mille och på svenska brukar vi säga kostnad per tusen visningar. Det är en vanlig KPI som förekommer ofta när man arbetar med annonsering och betalar för exponeringar istället för klick.
CTR = Klickfrekvens
Klickfrekvens brukar vi säga på svenska till förkortningen CTR, som på engelska betyder Click Trough Rate. Det är en KPI som används både vid köpt annonsering och sökmotoroptimering.
CTR handlar om att analysera hur många som ser annonsen eller sajten i sökresultatet, i jämförelse med hur många som faktiskt klickar på den. En hög klickfrekvens indikerar på att dina annonser eller metatitlar och beskrivningar är intressant och bra för din målgrupp.
För att räkna ut klickfrekvensen, tar du antalet exponeringar och dividerar med antal klick.
Bounce rate = Avvisningsfrekvens
Bounce rate, eller avvisningsfrekvens som vi säger på svenska, är en KPI som är vanligt förekommande i samband med webbplatstrafik. Den kan du använda för att utvärdera hur besökare upplever din webbplats eller på individuell sidnivå.
Relaterad artikel: Bounce rate: 6 snabba metoder för att sänka den
Kostnad per konvertering eller lead
Det här nyckeltalet används för att ta reda på kostnaden för en konvertering eller lead. Exempelvis kan det handla om kostnaden för att få någon att skriva upp sig nyhetsbrevet eller att köpa en produkt/tjänst.
Kostnad per konvertering eller lead räknar du ut genom att ta den totala kostnaden för en kampanj eller annan marknadsföring, sedan dividerar du med antalet konverteringar eller leads.
Hur ska man välja rätt KPI:er?
Inom digital marknadsföring finns det nästan obegränsat med data. Alltså kan du inte hålla koll på alla KPI:er som finns. Ta en funderare på vilka mål och syften du har med dina kampanjer och marknadsföring. Välj KPI:er som passar för att kunna utvärdera detta sedan!
KPI:er sammanfattning
Att arbeta med KPI:er är väldigt viktigt inom flera branscher, speciellt inom digital marknadsföring. Hur ska du annars kunna utvärdera? Lycka till med dina KPI:er!