fbpx

Content marketing statistik 2022

content marketing statistik

Enligt ny content marketing statistik, är det bara 10 % av marknadsförare som inte använder content marketing. Så för resterande del av marknadsförare, har vi samlat och organiserat uppdaterad statistik som kanske kan hjälpa dig att arbeta mer och bättre med content marketing under 2022!

I den här artikeln, kommer vi att ta upp följande statistik:

Content marketing statistik 2022

Topp content marketing statistik

Här är den mest intressanta content marketing statistiken:

  • 82 % av marknadsförare aktivt investerar i content marketing, 10 % använder inte content marketing och 8 % är osäker på om deras företag använder content marketing. (Källa: HubSpot)

  • 43 % av B2B marknadsförare har en dokumenterad content marketing strategi och 60 % av de mest framgångsrika B2B marknadsförare har en dokumenterad content marketing strategi. (Källa: Content Marketing Institute)

  • 69 % av marknadsförare investerar aktivt i SEO. (Källa: HubSpot)

  • 60 % av marknadsförare rapporterar att content marketing genererar leads. Dessutom, säger 70 % av marknadsförare att content marketing hjälper till att utbilda målgruppen, och 60 % säger att det hjälper för att bygga lojalitet med nuvarande kunder och klienter. (Källa: Content Marketing Institute)

  • Video är den mest använda formatet för marknadsföring under 2021, följt av bloggar och sedan infographics. (Källa: HubSpot)

  • 73 % av människor erkänner att de bara skummar igenom bloggartiklar, medans 27 % läser igenom dem noggrant. (Källa: HubSpot)

  • 51 % av företag som investerar i content marketing, publicerar varje dag. (Källa: The Manifest)

  • 69 % av människorna i den här undersökningen, föredrar att höra om en produkt eller tjänst i video-format.
    18 % föredrar artiklar, webbplatser eller inlägg.
    4 % föredrar infographics.
    3 % föredrar att delta i ett webbinar.
    2 % föredrar säljsamtal eller demos. (Källa: Wyzowl)

  • 81 % av marknadsförare ser content/innehåll som företagets grundstrategi. (Källa: Content Marketing Institute)
Content marketing statistik 2022

Statistik för content marketing strategi

Som du kan se i den föregående sektionen, de mest framgångsrika marknadsförarna har en dokumenterad contentstrategi. Här är lite statistik som kanske inspirerar din strategi:

  • De topp tre primära målen för att skapa content är att boosta försäljningen, bygga relationer med kunderna och bygga varumärket. (Källa: eMarketer)
     
  • Content marketing genererar tre gånger fler leads som outbound marketing och kostar 62 % mindre. (Källa: Demand Metric)

  • 72 % av de mest framgångsrika marknadsförarna i Nord Amerika, mäter ROI på deras content marketing. (Källa: eMarketer)

B2B content marketing statistik

Här kan du läsa om vad B2B marknadsförare säger om deras content marketing arbete:

  • Bara 4 % planerar inte att utveckla en content marketing strategi. (Källa: CMI)

  • 87 % av B2B marknadsförare prioriterar målgruppens informationsbehov före verksamhetens marknadsföringsmeddelande. (Källa: CMI)

  • Content creation (innehållsskapande) är mest outsourcad inom content marketing (Källa: CMI)

  • De tre organiska kanalerna som B2B marknadsförare använder är sociala medier, e-post och deras företagsblogg. (Källa: CMI)

  • LinkedIn används av 96 % av B2B marknadsförare. (Källa: CMI)

  • Bara 28 % av B2B marknadsförare använder betalda kanaler. (Källa: CMI)

  • 78 % av B2B marknadsförare använder sökordsanalyser för SEO när de skapar innehåll. (Källa: CMI)
Content marketing statistik 2022

B2C content marketing statistik

Vad säger B2C innehållsmarknadsförare jämfört med B2B?

  • Bara 6 % av B2C marknadsförare planerar inte att utveckla en strategi för content marketing. (Källa: CMI)

  • Content creation är den mest outsourcade delen i content marketing, bland B2C marknadsförare. (Källa: CMI)

  • Topp tre kanaler för organiskt innehåll som används av B2C marknadsförare är sociala medier, e-post och deras företagsblogg. (Källa: CMI)

  • Topp tre mest använda formatet för innehåll är bloggartiklar, e-post nyhetsbrev och videor. (Källa: CMI)

  • B2C marknadsförare som använder minst två sociala medier, rapporterar att Facebook och Instagram producerar bäst content marketing resultat. (Källa: CMI)
Content marketing statistik 2022

Organisk sökstatistik

Många innehållsmarknadsförare investerar också i SEO, i samband med content marketing. Hur ser den organiska sökstatistiken ut? 

  • 68 % av online upplevelserna börjar med en sökmotor. (Källa: Brightedge)

  • 53 % av kunder säger att de undersöker innan ett köp för att säkerställa att de gör ett bra val. (Källa: Google)

  • Nästan två tredjedelar av globala sökningar kommer från mobila enheter. (Källa: Perficient)

  • 69 % av marknadsförare investerar aktivt i SEO. (Källa: HubSpot)

  • De tre mest använda mätvärdena för SEO är sökordsrankning, organisk trafik och genererad tid på sidan. (Källa: HubSpot)
Content marketing statistik 2022

Bloggstatistik

Här presenterar kan du läsa lite intressant bloggstatistik. 

  • 70 % av människor vill hellre ha information från bloggar istället för traditionella annonser. (Källa: Demand Metric)

  • Det finns fler än 600 miljoner bloggar fördelat på 1,9 biljoner webbplatser i hela världen. Deras författare skapar över 6 miljoner blogginlägg varje dag eller 2,5 biljoner årsvis. (Källa: Hosting Tribunal)

  • How to-artiklar är den mest populära formatet (77 %) och följs av nyheter och trender (49 %) samt guider och e-böcker (47 %). (Källa: Statista)

  • Bara en av tre bloggare tittar på sin statistik regelbundet. (Källa: Statista)
Content marketing statistik 2022

Videostatistik

HubSpot har rapporterat att video är det primära formatet för digital marknadsföring under 2021.

  • 70 % av tittare köpte från ett varumärke efter att ha sett det på YouTube. (Källa: Google)

  • 79 % av människor säger att de har blivit övertygad att köpa eller ladda ner ett mjukvaruprogram eller app, efter att ha sett en video. (Källa: Wyzowl)

  • YouTube är den näst mest besökta hemsidan i USA, via organisk trafik. (Källa: Ahrefs)

  • YouTube når ut till fler 18-49 åringar varje vecka, än vad TV kanaler gör tillsammans. (Källa: Google)

  • 86 % av företag använder video i deras marknadsföring. (Källa: Wyzowl)

  • 91 % av marknadsförare tycker att pandemin har gjort video ännu viktigare för varumärken. (Källa: Wyzowl)

  • 96 % av människor har tittat på en förklaringsvideo för att lära sig mer om en produkt eller tjänst. (Källa: Wyzowl)

  • 85 % av människor vill se fler videor från varumärken under 2021. (Källa: Wyzowl)

Content marketing statistik sammanfattning

Vi hoppas att den här content marketing statistiken ska vara till hjälp, det är trots allt värdefullt att använda data för att backa upp marknadsföringsstrategier. 

Däremot är det bra att komma ihåg att alltid ta statistik med en nypa salt, undersökningarna utförs med olika antal personer och det är alltid bra att läsa igenom grunden och förutsättningarna för undersökningen. 

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg