YouTube SEO: Så optimerar du dina videor

YouTube SEO handlar om att optimera dina videor för att synas bättre. Med hjälp av sökmotoroptimerade videor kan du ranka högre, både på YouTube och Google.
Youtube SEO

YouTube SEO har de senaste åren varit väsentligt att arbeta med. Enligt Svenskarna och internet använder 87 % av internetanvändare YouTube. Dessutom är plattformen en stor sökmotor i Sverige.

I det här inlägget går vi igenom vad YouTube SEO innebär och hur du kan optimera dina videor på plattformen för att ranka högre i sökresultaten.

Vad innebär YouTube SEO?

Sökmotoroptimering har flera olika områden, där sociala medier är en av dem. Även innehåll på sociala medier som YouTube behöver också sökmotoroptimeras för att synas i sökresultatet. 

Sökmotorer som Google vill visa relevanta svar på sökningar och det är inte alltid som det är i textform. I exemplet nedan, en sökning på ”hur lagar man bilen” kan vara mer relevant att se i videoformat istället för i text. Därför visar Google resultat i video (från YouTube) istället.

Därför är det viktigt att optimera även videor och inte bara webbplatsen. Det här gäller även bilder, ibland kan Google tycka att bildsöket är mer relevant än sökresultat i textformat. 

Sökordsanalys för YouTube SEO

Alla projekt inom sökmotoroptimering ska börja med en sökordsanalys, YouTube SEO är inget undantag. Nedan finns en bra video från Ahrefs som du kan titta på för att genomföra en sökordsanalys för YouTube. 

Tips för att optimera videor på YouTube

Så, hur optimerar du dina videor på plattformen? Om du har erfarenhet av att sökmotoroptimering känner du säkert till många vanliga punkter, men det kan skilja sig något när det kommer till sökmotoroptimering av videor. Nedan följer några väsentliga tips för hur du kan arbeta med YouTube SEO.

1. Filnamn

Precis som med bilder och annan multimedia på din webbplats bör du också ta med ditt sökord i filnamnet på videon.

2. Kanaltitel

Titeln på din kanal bör vara tydlig och även ha med ditt sökord. 

3. Videons titel

Även titeln på din video ska innehålla ditt sökord men inte enbart, gärna i en mening. Ta också med sökordet allra längst fram eller tidigt i titeln. 

4. Beskrivningen

Google har svårt att förstå vad videon handlar om, därför är beskrivningen viktig. Den bör vara tydlig och utförlig när den berättar vad videon handlar om. Du bör också ta med sökordet några gånger och långt fram i beskrivningen. Text ska alltid vara unik så se till att skriva unika beskrivningar till alla dina videor, kopiera aldrig. 

5. Kvalité på video

En video som har hög kvalité kommer ha bättre chans att ranka i sökresultatet än en video med sämre kvalitet. Däremot får den inte vara för tung att ladda för besökaren, tänk också på att många kommer att se din video på en mobil enhet.

6. Visningstiden (watch time)

Flera anser att visningstiden på videon är en rankningsfaktor för Google. Så kan det vara, om en video har långa visningstider vill YouTube gärna lyfta den eftersom det finns plats för fler annonser i videon. Ett tips är att använda cliffhangers, på så sätt kan du få besökaren att fortsätta titta på din video om den är lång. 

7. Taggar

Glöm inte bort att lägga till taggar på din video. Använd både ditt primära sökord, dina sekundära sökord och möjligtvis även synonymer på ditt sökord. Om du arbetar flitigt med andra sociala medier använder du säkert redan taggar på dina inlägg där, det fungerar ungefär likadant på YouTube.

8. Undertexter

Genom att lägga till undertexter på din video hjälper du YouTube att förstå vad videon handlar om. Detta kan liknas som alt-texter till dina bilder på webbplatsen. Även här bör ditt sökord vara med. 

9. Spellistor

Du kanske har flera videor som handlar om samma ämne? Skapa spellistor för dina besökare, det kommer vara positivt både för att besökaren ska ha större möjlighet att se andra videor som du har gjort men också för sökmotoroptimering. Använd sökordet både i din titel på spellistan och i beskrivningen.

10. Off-page SEO, länkar

För att stärka din video är det fördelaktigt att länka till den från olika webbplatser. Försök att undvika att länka från startsidor eller andra sidor som du försöker att ranka på. Risken är att de andra sidorna tappar i rankning eftersom du sprider ut din länkkraft då.

Nedan är en video från Ahrefs (de har väldigt många bra och informativa videor inom sökmotoroptimering) som visar hur du kan ranka dina videor och arbeta med YouTube SEO. 

Vill du veta mer om YouTube SEO?

Vi hoppas att dessa tips och trix ska hjälpa dig att sökmotoroptimera dina videor. Försök att ha för vana att optimera dina videor när du ska lägga upp dem, på det sättet slipper du gå tillbaka och fixa det i efterhand. 

Ahrefs och Backlinko har båda skapat djupgående guider där du kan läsa mer om YouTube SEO. Läs gärna dem för att veta mer om hur du optimerar dina videor på YouTube på bästa sätt. 

Ahrefs – YouTube SEO: How to Rank Your Videos From Start to Finish
Backlinko – YouTube SEO: How to Rank YouTube Videos in 2020

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

SEO plugins
SEO/sökmotoroptimering

SEO plugins för WordPress

SEO plugins kan vara väldigt hjälpsamma när du arbetar med SEO på din hemsida, här kan du hitta tips på de SEO plugins som vi tycker om!