5 content marketing misstag du vill åtgärda

Gör du någon av dessa content marketing misstagen? Här kan du läsa om hur du åtgärdar dem på ett enkelt sätt!
content marketing misstag

Content marketing misstag är väldigt lätta att göra, som tur är går det även att åtgärda de allra flesta. För content marketing genererar leads och leder till försäljning. Värdefullt innehåll kan även inspirera rätt målgrupp till rätt handling utan stora ekonomiska investeringar.

Mycket kring content marketing har handlat om SEO, att komma så högt upp som möjligt i ranking hos sökmotorer. Det är givetvis en viktig del, samtidigt är det lätt att missa andra perspektiv. Här får skriver vi om fem content marketing misstag som är relativt vanliga. Du får tips på hur du kan undvika och åtgärda misstagen. Sist får du även en kortare sammanfattning.

1. Content marketing misstag; innehållet ska passa”alla”

Det är inte ovanligt att satsa på content som ska tilltala så många som möjligt. Inget konstigt i sig, att tilltala så många som möjligt känns ibland lockande eftersom det hypotetisk skulle leda till fler konverteringar. Däremot kan det misstaget leda till att målgruppen eller idealkunden inte fastnar för ditt innehåll utan vänder sig till någon annan. Till samma content marketing misstag hör att gissa vad målgruppen vill ha ut av besöket.

Så här åtgärdar du misstaget

Det första, om det inte redan gjorts är att verkligen undersöka vilken som är målgruppen. Därefter är det viktigt att även lyssna och känna efter vad målgruppen efterfrågar. Det är även bra att skissa på olika idealkunder och skapa personligt content för olika personer. 

Besökare och kunder vill känna att företag verkligen lagt ner tid på att lära känna dem. Det kan innebära att det krävs mer arbete då det krävs personlig förståelse för sin idealkund. Att våga skapa content som passar för ett mer begränsat antal personer kan leda till fler konverteringar.

2. Att inte skapa tilltalande rubriker som content marketing misstag

Vad gör en rubrik tilltalande? Det beror på innehållet men det vanligaste misstaget är att inte vara specifik. En vag rubrik som inte förmedlar vad besökaren kan förvänta sig kan leda till att personen väljer en konkurrent. Trots allt visar sökmotorerna upp många alternativ att välja mellan.

Skriva tilltalande rubriker

Huvudrubriken är viktigaste, utforma rubriken tydligt till din tilltänkta målgrupp. Rubriken ska direkt ge besökaren en uppfattning om innehållet och inte rubriken får inte vara för lång. Eftersom de flesta besökare scrollar när de väl klickat sig in är det bra med underrubriker som också är tydliga och tilltalande.

3. Content marketing misstag - att skapa innehåll med bara hänsyn till SEO

Att rankas högt på sökmotorer är viktig, därför är det lätt att fastna i misstaget att skapa innehåll som med fokus på sökord och SEO. Misstaget kan leda till svårlästa texter men även till att innehållet är snarlikt det som redan finns på mängder av bloggar och webbplatser.

Gör så här för att rätta misstaget

Skriv och producera innehåll för verkliga personer. SEO är viktigt men det är minst lika viktigt att producera innehåll som tilltalar riktiga besökare. Trots allt vill du att besökaren ska utföra en viss handling och därför behöver du hjälpa personen i sin köpresa. 

Det är viktigt att tydligt visa för besökaren hur just dina varor eller tjänster kan göra skillnad och att skapa ett behov. Det går även att uppdatera befintligt content och skriva om artiklar istället för att skapa helt nytt material.

content marketing misstag

4. Content marketing misstag - besökaren lär sig inget nytt

Misstaget hör lite ihop med att inte känna sin målgrupp och att producera content som ska passa alla. En snygg webbplats med tilltalande design räcker inte om innehållet inte ger mersmak. Besökaren behöver känna att det som erbjuds är något som konkurrenter inte kan erbjuda.

Åtgärda misstaget

Genom att skapa content som ger mersmak och engagerar kommer det bli lättare att få besökare att skriva upp sig på exempelvis nyhetsbrev. Det ska kännas unikt och det ska inte räcka med att snabbt scrolla igenom sidor för att bli mätt på innehållet. Besökaren ska mötas av olika infallsvinklar på ämnen som engagerar. Våga leka med olika sorters texter, videomaterial och annat spännande innehåll som lockar till att stanna kvar och vilja få mer.

5. Besökaren får inte hjälp att fatta ett beslut

Information och spännande content i all ära men det måste även finnas information som hjälper besökaren att ta beslut. Det måste vara lätt att välja att köpa en produkt eller tjänst. Om besökaren måste leta länge efter hur den ska skriva upp sig på nyhetsbrev eller köpa är sannolikheten stor att personen väljer någon annan.

Gör så här

Producera content som visar varför produkten och tjänsten behövs. Gör det även lätt att ta ett köpbeslut och säkerställ att köpprocessen är lätt. Testa gärna själv eller be en referensgrupp prova att utföra den handling du eftersträvar.

Sammanfattning

Content marketing har potential att skapa leads och merförsäljning. Ett content marketing misstag som är vanligt att att producera innehåll som ska passa så många som möjligt. Därför är det bra att tänka på att innehåll ska anpassa för målgruppen och och våga producera material som är utformat för olika personer.

Det är även viktig att skriva tilltalande rubriker och att skapa innehåll som inte bara tar hänsyn till SEO. Om tidigare content är svårläst går det att uppdatera och skriva om äldre inlägg. 

Ett annat vanligt content marketing misstag är att ge mycket information men missa hjälpa besökaren till avslut. Genom att göra det lätt att köpa eller skriva upp sig på nyhetsbrev ökar chansen till konverteringar.

Danielle Storm

Jag är ägare av Norrlands Webbyrå och har arbetat flera år inom webbdesign och digital marknadsföring. Fritiden spenderar jag mestadels med min man Erik och våra två katter, Optimus och Jj. Det finns också ett extra stort intresse för att resa, gaming, att läsa och fotografering.

Är du redo att synas på webben?

Fyll i formuläret för att få en offert! Vi skräddarsyr pris och offert för just ditt företag. Alla verksamheter är olika och har därför också olika behov för att få ännu mer synlighet!

Offertförfrågan

Relaterade inlägg

native marketing
Digital marknadsföring

Vad är native marketing?

Native marketing är en marknadsföringsmetod som handlar om att diskret marknadsföra produkter och tjänster i artiklar. Läs mer här!

affiliatemarknadsföring
Digital marknadsföring

Affiliatemarknadsföring: En introduktion

Affilliatemarknadsföring har blivit en vanligare marknadsföringsform, men vad handlar det egentligen om? Läs en introduktion här!