Marknadsföring i sociala medier misslyckas? Vanliga anledningar

Marknadsföring i sociala medier misslyckas

Ofta får vi höra att en kunds marknadsföring i sociala medier misslyckas. Resultatet blir att det skapas negativa erfarenheter kring marknadsföring i sociala medier, engagemanget är lågt och ingen ökad försäljning. Vad kan det här bero på? 

Vi har samlat några faktorer som kan bidra till att just din marknadsföring i sociala medier misslyckas!

Utgår från det som är bekant

Det är inte ovanligt att vi, nästan automatiskt, utgår från det vi är bekanta med. När det då släpps en ny funktion på en social plattform, kan vi tycka att det är läskigt och kanske till och med väljer att inte prova. Däremot tycker algoritmen på de flesta sociala kanalerna om att visa upp det ännu mer, vilket gör att du har möjlighet att synas ännu mer genom att använda nya och olika funktioner. 

Dessutom kanske du tänker att “min målgrupp finns inte på sociala medier”, vilket med största sannolikhet inte stämmer. Pensionärer på Instagram ökade markant under år 2020, till exempel. 

Dålig kännedom om sin målgrupp

Att ha en god kännedom över sin målgrupp är oerhört viktigt. Om du inte har någon kännedom om din målgrupp, eller anser att alla är din målgrupp, betyder det i praktiken att du försöker prata med alla. Tänk dig att du står på ett torg och skriker rakt ut, och hoppas att någon ska höra. 

Om du dessutom annonserar i sociala medier, innebär detta att du annonserar till alla och når inte din specifika målgrupp. Detta blir således väldigt kostsamt och ineffektivt. 

Genom att känna till din målgrupp, har du större chans att faktiskt sälja din produkt eller din tjänst. Det kommer att göra din marknadsföring i sociala medier mycket lönsammare.

marknadsföring i sociala medier misslyckas

Publicerar inkonsekvent

Inom sociala medier styr algoritmerna, vilket innebär att en stabil och bra content strategi för dina kanaler är viktig. Om du publicerar content inkonsekvent, kan det vara en stor del av att din marknadsföring i sociala medier misslyckas. 

Skapa en contentplan där du planerar dina inlägg och tema kring inläggen. Publicera regelbundet, förslagvis genom att schemalägga inlägg, och på så vis skapas ett större förtroende för ditt varumärke. 

Ett litet extra tips, skapa en contentplan som du faktiskt kan följa långsiktigt. Det kanske känns och låter bra att publicera ett inlägg varje dag, men du ska också kunna hålla det i minst ett år men helst längre. Det är bättre att publicera tre inlägg varje vecka regelbundet, än att satsa för högt på ett om dagen också faller många dagar bort för att du inte hinner med dig. 

Primära målet är att få fler följare

Det var länge på tal om att du skulle ha så många följare som det bara går. Idag är det inte längre så. Till exempel, 100 engagerade följare är mer värd än 1 000 oengagerade följare. 100 engagerade följare har mycket större chans att bli kunder, jämfört med de 1 000 oengagerade följarna. 

Använder inte alla funktioner

Den här faktorn går lite hand i hand med den första vi berättade om, att vi utgår från det vi är bekanta med. Algoritmen på olika sociala kanaler har en tendens att prioritera innehåll som är i formatet som är nytt för plattformen. Till exempel, på Instagram syns inlägg som Reels mycket mer än “vanliga” inlägg. Detta eftersom Instagram vill att fler ska börja använda Reels. 

Gå utanför din bekvämlighetszon och testa de nya funktionerna! och variera! Du kanske till och med hittar ett nytt format som passar dig och ditt företag bättre? Vad finns det egentligen att förlora?

Mäter inte rätt för att kunna förbättra

Det är inte ovanligt att vi, nästan automatiskt, utgår från det vi är bekanta med. När det då släpps en ny funktion på en social plattform, kan vi tycka att det är läskigt och kanske till och med väljer att inte prova. Däremot tycker algoritmen på de flesta sociala kanalerna om att visa upp det ännu mer, vilket gör att du har möjlighet att synas ännu mer genom att använda nya och olika funktioner. 

Dessutom kanske du tänker att “min målgrupp finns inte på sociala medier”, vilket med största sannolikhet inte stämmer. Pensionärer på Instagram ökade markant under år 2020, till exempel. 

Marknadsföring i sociala medier misslyckas: Sammanfattning

Den största anledningen till att marknadsföring i sociala medier misslyckas, är ofta en strategi. Antingen har du en strategi som inte fungerar, eller så har du ingen strategi alls. 

Titta grundligt på din strategi för sociala medier och skapa en som är hållbar långsiktigt. Testa dig fram och se till att analysera statistiken i sociala medier så märker du vad som fungerar och inte fungerar, specifikt för ditt företag och din målgrupp!

Innehållsförteckning

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Hjälpsamma och bra tips inom copywriting, SEO, content marketing, sociala medier och webbdesign!

Dela det här inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Populäraste inläggen

Kategorier

Relaterade inlägg

Att hantera kommentarer i sociala medier
Sociala medier

Att hantera kommentarer i sociala medier

Hantera kommentarer på sociala medier på bästa sätt, kan vara svårt. Läs gärna vår artikel om att hantera kommentarer på sociala medier!